Incidentele activiteiten en projecten
Het Landelijk meldpunt afvalstoffen (LMA) werkte in 2023 aan een aantal vernieuwende projecten en activiteiten. De pilot landelijke analyse is uitgevoerd voor twee thema’s, voor circulaire economie is verkend welke bijdrage het LMA zou kunnen leveren en er is een klantonderzoek uitgevoerd in een nieuwe vorm.
Landelijke analyse afval
het Interprovinciaal Overleg (IPO) en Omgevingsdienst NL (ODNL), de landelijke vereniging van omgevingsdiensten. Deze analyse helpt handhavingspartners om gefundeerde keuzes te maken in de programmering van inspecties en opsporing van milieucriminaliteit. De analyse is uitgevoerd in een samenwerking tussen Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), DCMR Milieudienst Rijnmond, Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ), politie en het LMA. De thema’s voor dit jaar waren asbest, lithium-ion batterijen en ongebruikelijke meldingen.
Het eindrapport is in november aan alle VTH-partners aangeboden. De eerste ervaring uit deze analyse is dat het eindrapport een bruikbaar product is voor het programmeren van toezicht / opsporing. In 2025 worden de ervaringen met de analyse in de uitvoering van het toezicht opgehaald. De betrokkenheid van de deelnemers was goed. De analyse op het thema asbest kon helaas niet uitgevoerd worden, omdat de relevante data uit het Landelijk Asbest Volgsysteem (LAVS) niet beschikbaar was. Voor deze data gelden specifieke voorwaarden voor gebruik. Het samenstellen van een analyse team was een uitdaging, vanwege uiteenlopende prioriteiten en werkdruk bij de betrokken diensten. Daarnaast bleek de originele planning te ambitieus.
Circulaire economie
Het LMA onderzocht in 2023 de mogelijkheden om met de melddata bij te dragen aan het werkveld circulaire economie bij omgevingsdiensten, provincies en gemeenten. Via interviews en online workshops is in kaart gebracht welke activiteiten er lopen, wat de wensen zijn en wat de ervaringen uit de praktijk zijn. Deze informatie vormde de input voor het plan van aanpak circulaire economie (CE) binnen het LMA. Bij het uitvoeren van het plan van aanpak sluiten we aan bij projecten van uitvoerende instanties, zoals het project rondom hout bij één van de omgevingsdiensten. Dit maakt het mogelijk om de uitkomsten van analyses te toetsen op meerwaarde in de praktijk en om kennis uit de praktijk op te halen. De bevindingen worden afhankelijk van de resultaten gedeeld via de reguliere kanalen: via mailings, werksessies, op de contactdag en LMA en het kennisnet van ODNL.
Klantonderzoek
In 2023 is voor de derde maal het klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uitgevoerd. Dit onderzoek bevraagt handhavers van omgevingsdiensten, melders (bedrijven) en managers van omgevingsdiensten over de dienstverlening van het LMA en het meldsysteem AMICE. Met een score tussen 7,3 en 8,2 is de tevredenheid goed te noemen. Voor bedrijven is het melden wettelijk verplicht en daarmee vooral een administratieve last. Een tevredenheidsscore van 7,3 is een mooie score. Binnen de handhavers is de tevredenheid vooral wat lager bij de groep die heel beperkt met het LMA en de meldgegevens werkt.
De top drie waar het LMA volgens de klanten extra op moet inzetten is:
- Analyse-opties gericht op de handhavingspraktijk;
- Informatie over wet- en regelgeving;
- Signalering over het meldgedrag.
Tevredenheidsscore LMA uit het KTO
2019 | 2021 | 2023 | |
---|---|---|---|
Handhavers | 7,6 | 7,7 | 7,6 |
Melders | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Managers (OD) | 7,7 | 8,2 | 8,3 |
In aanvulling op het KTO is een verdiepend klantonderzoek onder toezichthouders uitgevoerd. Interviews leverden inzicht in de werkpraktijk en de zaken die daarin goed werken of verbetering nodig hebben. De meldgegevens van het LMA blijken goed bruikbaar voor in de praktijk voor het uitvoeren van controles bij bedrijven. Het contact met de adviseurs komt als positief punt naar voren.
De drie belangrijkste bevindingen voor verbetering van de dienstverlening van het LMA zijn:
- Het is lastig om snel de juiste gegevens te vinden voor toezichthouders die weinig met het systeem werken is, het is wenselijk om deze zoekfunctie makkelijker te maken;
- Er is veel vraag naar instructies, tipsheets en stappenplannen;
- Er blijken vragen te leven bij toezichthouders die niet aan het LMA gesteld worden.
Met de resultaten uit de klantonderzoeken gaan we in 2024 aan de slag.