Niet elke navigatieapp geeft standaard correcte informatie over de maximumsnelheid op de snelweg. Dankzij het samenwerkingsverband Talking Traffic beschikken gebruikers van de Flitsmeister-app sinds september 2019 wél over deze gegevens. Maar dat ging niet zonder slag of stoot, zo geeft Jorn de Vries, Managing Meister bij Flitsmeister, toe.

‘Als automobilist ergerde ik me altijd groen en geel aan het feit dat je op je navigatieapp niet altijd de juiste maximumsnelheid ziet’

‘Als automobilist ergerde ik me altijd groen en geel aan het feit dat je op je navigatieapp – ook de onze overigens – niet altijd de juiste maximumsnelheid ziet. Geeft je app aan dat de maximumsnelheid 100 km/h is, blijkt in de praktijk op het matrixbord boven de weg te staan dat je maar 70 km/h mag rijden. Als je dan vrolijk doorrijdt met 100 km/h, breng je je medeweggebruikers in gevaar en kun je een forse bekeuring krijgen. Dat zou toch beter moeten kunnen...’

Mooi en complex

‘Ik was niet de enige die daar zo over dacht. In het samenwerkingsverband Talking Traffic werken Rijkswaterstaat, de verkeersindustrie, telecom- en internetbedrijven en automotivebedrijven samen om weggebruikers persoonlijke waarschuwingen te geven over naderend filegevaar, stilstaand verkeer en veranderende lokale weers- omstandigheden. Ook Flitsmeister maakt deel uit van dit samenwerkingsverband. De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om de juiste maximumsnelheden in onze app op te kunnen nemen. Een mooie, maar complexe klus.’

Verkeerde informatie

‘De technische kant van het verhaal is dat je veel data aan elkaar moet knopen. Heel belangrijk daarbij is dat je zeker weet dat alle data kloppen. We nemen de data van de matrixborden over snelheden, rode kruisen en het open of dicht zijn van spitsstroken een-op-een over in de Flitsmeister-app. Dat is best een risico. Want stel dat de data niet kloppen, dan zijn onze gebruikers daar de dupe van. En als bedrijf maken wij dan geen goede beurt.’

‘We hebben met Rijkswaterstaat prestatieafspraken gemaakt over hoe we in de toekomst om zouden gaan met niet kloppende data’

Niet op hun mondje gevallen

‘Helaas is dat precies wat er gebeurde toen we in augustus 2018 live gingen. Onze gebruikers zijn niet op hun mondje gevallen, dus kregen we via alle mogelijke kanalen te horen dat we verkeerde informatie gaven over de maximumsnelheden. Dat doet wel wat met je hoor, als je bakken met kritiek over je heen krijgt. Het gevolg: binnen 24 uur hebben we de release teruggedraaid. Daarbij hebben we ook onze excuses aangeboden aan onze gebruikers. Daarna zijn we met Rijkswaterstaat –  de leverancier van de data – en alle andere partners binnen Talking Traffic aan de slag gegaan om de gesignaleerde problemen te tackelen.’

Garantie geven

‘Ten eerste hebben we met Rijkswaterstaat prestatieafspraken gemaakt over hoe we in de toekomst om zouden gaan met niet kloppende data: hoe pakken we het aan, wie doet wat om problemen aan te pakken, et cetera. Zo garanderen we onze gebruikers dat problemen adequaat en tijdig worden opgelost. Daarnaast hebben we parallel aan dit proces met z’n allen heel hard gewerkt om de gesignaleerde problemen tijdens onze kortdurende livegang aan te pakken. Dat varieerde van missende portalen tot kapotte matrixborden en alles daartussenin.’

Understatement

‘In september 2019 – een jaar later dus – waren we pas weer zover dat we een nieuwe release aandurfden. Gelukkig ging het dit keer wel goed. Terugkijkend kan ik alleen maar trots zijn op hoe we hier met z’n allen mee zijn omgegaan. Flitsmeister en Rijkswaterstaat zijn twee heel verschillende organisaties – en dat is echt een understatement. Maar we zijn er ondanks die verschillen in geslaagd om onze gebruikers uiteindelijk een goed werkende oplossing te bieden. En daar doen we het voor!’