Hoe blijft IJmond straks bereikbaar?

De renovatie van de Velsertunnel nadert met rasse schreden. 15 april 2016 – stipt om 21.00 uur – beginnen de werkzaamheden. Tijdens de renovatie is de tunnel in beide richtingen 9 maanden dicht. Hoe zorgen Rijkswaterstaat, marktpartijen en de omgeving er straks samen voor dat de economisch belangrijke regio IJmond goed bereikbaar blijft?

De Velsertunnel tussen IJmuiden en Beverwijk is een belangrijke schakel voor het verkeer in de IJmond in Noord-Holland. Dagelijks rijden er 65.000 voertuigen doorheen. De tunnel is bijna 60 jaar oud en toe aan een flinke opknapbeurt.

Rijkswaterstaat vernieuwt daarom vrijwel alle tunneltechnische installaties, zoals de ventilatie en het brandmeldsysteem. Ook passen we de vluchtwegen aan. En vergroten we de doorrijhoogte. Dat is hard nodig. Want het komt nu regelmatig voor dat vrachtwagens niet door de tunnel kunnen en daardoor voor opstoppingen zorgen. Met de nodige verkeersoverlast als gevolg.

De grootscheepse renovatie moet ervoor zorgen dat het verkeer vlot en veilig door de tunnel kan blijven rijden. De tunnel voldoet na de vernieuwing, ruim vóór de wettelijke deadline van 2019, aan de nieuwe Tunnelwet. En kan er dan weer tientallen jaren tegenaan.

Minder hinder
De renovatie is een monsteroperatie voor Rijkswaterstaat en zijn partners. En een ingrijpende gebeurtenis voor de regio IJmond. Dat weggebruikers in dit zeer bedrijvige stuk van Nederland met hinder te maken krijgen, staat vast. Daarom werkt Rijkswaterstaat samen met stichting IJmond Bereikbaar, het samenwerkingsverband van het bedrijfsleven en wegbeheerders in de regio. Samen is een plan gemaakt om de IJmond tijdens de renovatie bereikbaar te houden. Denk aan omleidingsroutes, een tijdelijke extra rijstrook in de Wijkertunnel, een extra pont over het Noordzeekanaal, een fietsstimuleringsprogramma en een shuttlebus die mensen van het station naar hun werk brengt en weer terug.

Rijkswaterstaat heeft keerlussen aangelegd. Dit zijn tijdelijke verbindingen die ervoor zorgen dat het verkeer vanuit het zuiden sneller naar de Wijkertunnel kan.
Wie: Astrid van den Haak - Wat: communicatieadviseur - Waar: IJmond Bereikbaar

Gespitst op de spits
De verwachte verkeershinder is het grootst in de spits. De extra reistijd kan dan oplopen tot een half uur. Juist om die spitsdrukte tegen te gaan, moeten IJmonders verleid worden om niet alleen te denken aan de auto als vervoersmiddel, geeft Astrid van den Haak van IJmond Bereikbaar aan. ‘In de regio is er veel woon-werkverkeer binnen een straal van 8 kilometer. In de spits is het dus heel druk. Als genoeg mensen de auto vaker laten staan en kiezen voor de fiets of het ov, scheelt dat al veel in drukte op de weg. Ook buiten de spits reizen en thuiswerken zijn goede alternatieven om de spitsdrukte te vermijden.’

Werkgevers aan zet
Werkgevers in de IJmond-regio spelen een cruciale rol om deze alternatieven te promoten, aldus Van den Haak. ‘Zij kunnen hun werknemers erop wijzen dat er verschillende manieren van reizen zijn. Ook is het van belang dat zij de juiste voorwaarden scheppen. Bijvoorbeeld door vergaderingen niet meer per definitie ’s ochtends te laten plaatsvinden, waardoor mensen later naar kantoor kunnen.’

De knop om
‘Inmiddels zijn al dik 100 bedrijven en organisaties in de regio overtuigd van de voordelen van slimmer reizen’, vertelt Van den Haak. ‘Wij denken met hen mee over maatregelen die bij hun bedrijf passen. Zo bieden we een fietsstimuleringsprogramma aan. Het idee is dat werknemers een beloning krijgen als ze de fiets naar het werk pakken. Werkgevers denken in eerste instantie dat zoiets alleen maar geld kost. Als ze zien wat het oplevert, gaat de knop om. Zo zijn fietsers niet alleen op tijd op hun werk, maar het is ook gezonder.’

De IJmond Shuttle - die mensen van het station naar hun werk brengt en vice versa - is een van de maatregelen van IJmond Bereikbaar.
Wie: Abigail Hall - Wat: hoofd Communicatie - Waar: Rode Kruis Ziekenhuis

Pop-up-polikliniek
Het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) in Beverwijk is een van de IJmondse partijen die al goed heeft nagedacht over bereikbaarheidsmaatregelen tijdens de renovatie. Dat gebeurde in nauw overleg met Rijkswaterstaat en IJmond Bereikbaar, zegt Abigail Hall van het RKZ. ‘16% van onze patiënten woont, vanuit Beverwijk gezien, “onder het kanaal”. Speciaal voor hen openen we vanaf april, als de tunnel dichtgaat, een polikliniek in IJmuiden. Dat levert minder lange reistijden op. Zo kunnen we ook tijdens de renovatie – zo dichtbij mogelijk – zorg leveren aan onze patiënten.’

Live: de Velsertunnel
De voorlichting van Rijkswaterstaat over het Velsertunnelproject is goed, vindt Hall. ‘Al langere tijd informeren wij onze patiënten én collega’s over de tunnelsluiting en voorbereidingen hiervoor. Daarbij maken we dankbaar gebruik van communicatiemiddelen van Rijkswaterstaat. Binnenkort kunnen onze patiënten de verkeerssituatie rondom de tunnel live volgen via onze eigen website en de videoschermen in het ziekenhuis. Ook hierbij heeft Rijkswaterstaat ons geholpen.’

Evalueren, bijsturen, aanscherpen
Hall hoopt dat het RKZ haar patiënten ook tijdens de tunnelsluiting de zorg kan leveren die ze gewend zijn. ‘Daar heb ik, dankzij onze nieuwe polikliniek en de bereikbaarheidsmaatregelen van Rijkswaterstaat en partners, alle vertrouwen in. Als er gaandeweg extra maatregelen nodig zijn, dan zullen we daar ook vast samen uitkomen. Door regelmatig te evalueren – en waar nodig bij te sturen en aan te scherpen – houden we de regio straks ook tijdens de tunnelsluiting goed bereikbaar.’

Het Rode Kruis Ziekenhuis met daarvoor de zuil met kleurige tegels van kunstenaar Lucebert