Hoe gaan we aan de slag met de Marktvisie?

Tijdens de Marktdag bruiste het van de ideeën, plannen en initiatieven. Rijkswaterstaat, marktpartijen, kennisinstellingen, brancheorganisaties: iedereen wil de Marktvisie tot een succes maken. Deelnemers vertellen hoe ze dat gaan aanpakken.

Wie: Tom van Eck - Wat: accountmanager - Waar: Bouwend Nederland

‘Elkaar beter leren kennen’
‘Hoe kunnen bedrijven in de bouwsector de Marktvisie implementeren? Dat onderzoeken we momenteel als branchevereniging. Belangrijk is dat we onze processen hier concreet op inrichten. Kunnen we bijvoorbeeld niet onze eigen projectleiders en die van Rijkswaterstaat samen naar een opleiding sturen? Zo leer je elkaar beter kennen. En begrijp je sneller waarom zaken soms knellen. Daardoor kun je beter samenwerken in projecten.’

‘De Marktvisie gaat ook over sociaal gedrag en gedragsverandering. Dat is niet per se het sterkste punt van techneuten. Daar moeten we dus – wellicht met een beetje hulp van buitenaf – iets aan doen. Zelf bedenken hoe je zélf anders moet werken is lastig, maar daar gaat het wel om. Anders verandert er niets.’

‘De Marktvisie brengt nu al veel teweeg. Zo hebben we het met elkaar over hoe we met risico’s in projecten omgaan. Steeds vaker komt best for project centraal te staan. Dat is echt een kentering in denken die we niet alleen bij Rijkswaterstaat zien, maar bijvoorbeeld ook in de wereld van de waterschappen tegenkomen.’

Wie: Aline Arends - Wat: manager implementatie Marktvisie - Waar: Rijkswaterstaat

‘Samen samenwerken is niet dubbel’
‘Om de Marktvisie van papier naar praktijk te brengen, ga ik de komende tijd veel input ophalen bij alle betrokken. Op basis hiervan wil ik een implementatieplan vaststellen. Dit plan verzamelt concrete initiatieven van Rijkswaterstaat om de visie tot een succes te maken. Hoe sneller we hiermee aan de slag gaan, hoe beter. Ook bij de markt worden de eerste stappen al gezet: zo sprak ik vandaag met iemand van BAM die de strategische doorvertaling van de Marktvisie gaat bespreken met hun CEO. Ik ben heel benieuwd naar hoe zij de visie gaan implementeren. Waar lopen ze bijvoorbeeld tegenaan? Daar wil ik graag nog verder over praten en ervaringen over uitwisselen.’

‘Wat is er eigenlijk nieuw aan de Marktvisie? Is het niet oude wijn in nieuwe zakken? Zulke kritische geluiden hoor ik natuurlijk ook. De uitdaging is om hierover met elkaar in gesprek te blijven. Zo lijkt “samen samenwerken” dubbel. Maar daar zit hem wel de crux. Hoe gaan we nou écht samenwerken – met altijd het gezamenlijke doel voor ogen?’

‘Voor mij betekent het bijvoorbeeld al in een héél vroeg stadium contact zoeken met de markt. Dat doen we nu nog niet altijd. We moeten samen de opgave bepalen, de ruimte binnen de bestaande wet- en regelgeving vaststellen en vervolgens bespreken welke contractvorm daar het beste bij past. Over dit soort ideeën, en de praktische uitwerking ervan, moeten we het gaan hebben.’

Wie: Rob Sanders - Wat: directeur Beheer - Waar: Ordina

‘Samenwerken én concurreren’
‘Als ICT-bedrijf werken we nu in heel andere allianties dan 5 jaar geleden. Data verbindt bedrijven: overal zitten tegenwoordig sensoren in die met elkaar in contact staan. Wanneer wij data verzenden, kan een volgend bedrijf daarmee aan de slag. Zo wordt het onderscheid tussen informatievoorziening en de bouw steeds kleiner. Werken volgens de Marktvisie is dus onvermijdelijk.’

‘Vandaag heb ik de VIP-meeting over cybersecurity bijgewoond. Een heel open discussie over de mogelijkheden én complexiteit van het onderwerp. Want wat gebeurt er als een hacker de sluizen openzet? We kunnen veel leren van bedrijven uit andere markten, zoals creditcardmaatschappijen die fraude en patroonherkenning onderzoeken.’

‘Na vandaag sta ik nog meer open voor nieuwe vormen van samenwerking. Je zit met zoveel branches aan tafel. Dat inspireert. Met je concurrenten zal je de ene keer samenwerken en de andere keer juist concurreren. Een hartstikke leuke ontwikkeling. Zien wat er allemaal wél mogelijk is, daar wordt iedereen hier blij van.’

Wie: Herma Zijlmans - Wat: projectmanager Variabel Onderhoudscontract - Waar: Rijkswaterstaat

‘De deur staat wagenwijd open’
‘Ik merk dat de Marktvisie bij alle betrokkenen begint te landen. Ook bij mijzelf. Dat zorgt voor een levendigere Marktdag dan voorgaande jaren. Het thema van vandaag geeft echt ruimte voor discussie en interactie met de markt.’

‘Ook in mijn werk ervaar ik verandering. We gaan sneller het gesprek aan met marktpartijen bij het uitzetten van opdrachten. En opdrachtnemers geven opener aan wat ze willen. De afgelopen jaren was er altijd wat angst om kennis weg te geven die door anderen gebruikt zou kunnen worden. Dat wordt steeds minder. De markt gaat steeds meer uit van onderlinge belangen en samenwerking.’

‘Met de Marktvisie zet Rijkswaterstaat de deuren wagenwijd open voor alle ideeën waar we als “BV Nederland” blij van worden. En als dat bijvoorbeeld het slimme idee van Heijmans is, dan krijgt Heijmans de credits.’

‘De wereld wordt anders. Wat vandaag waar is, is morgen alweer achterhaald. Dat maakt het niet “fout”, maar we moeten wel telkens kijken hoe we iets kunnen verbeteren. Een leuke ontwikkeling.’

Wie: Ronald Gram - Wat: directeur - Waar: Covalent ITS

‘Van alle markten thuis’
‘Rijkswaterstaat wil de Marktvisie oprecht doorvoeren. Goed dat de markt wordt gevraagd om hierbij te helpen, zodat het niet bij mooie woorden blijft. Wel ben ik kritisch over de toekomst. Als we niet stoppen met alles vastleggen in regelgeving, dan gaat er niets veranderen. In de praktijk gebeurt dat juist wél. Daar moeten we dus echt iets aan doen.’

‘Dat deze dag is georganiseerd – en dat marktpartijen in grote getale aanwezig zijn – is een goede stap naar beter samenwerken. Zelf ben ik van alle markten thuis. Soms werk ik min of meer als Rijkswaterstater, soms bén ik de markt. De nieuwe gedragsregels uit de Marktvisie vind ik dus al heel lang vanzelfsprekend.’