Rijkswaterstaat moet het hekwerk van de Oosterscheldekering na 35 jaar vervangen, omdat er sprake is van corrosie. Op een iconisch bouwwerk van dit formaat doe je dat natuurlijk niet zomaar. We plaatsten deze zomer een proefstuk van 45 m en evalueren dat met alle betrokkenen voordat we het toepassen over de gehele kering. Dat maakt het misschien wel de best doordachte leuning van Zeeland.
Video: Plaatsen proefstuk leuning
Over een lengte van 45 m is begin juli het proefstuk geplaatst. In deze video leggen Rijkswaterstaat, Quist Wintermans Architekten en de gemeente Veere uit wat daarbij kwam kijken.
Alleen al de voorbereidingen voor het plaatsen van het huidige proefstuk namen ruim een halfjaar in beslag, aldus technisch adviseur bij Rijkswaterstaat Jan Anker. ‘Bij het maken van een eerste ontwerp hebben we verschillende partijen betrokken. Denk bijvoorbeeld aan de handhavers die regelmatig op de kering komen om onbevoegden als illegale vissers aan te pakken. Zij weten precies op welke plekken we de beveiliging kunnen verbeteren om dit te voorkomen.’
Daarnaast voerden we een aantal gesprekken met de onderhoudsaannemers. ‘Aan hen hebben we gevraagd: wat hebben jullie nodig om jullie werk goed te kunnen doen? Een betere beveiliging van de pijlers mag het dagelijkse onderhoud aan de kering natuurlijk niet in de weg zitten. Bovendien was het sowieso ons doel om tijdens het vervangen van de leuningen meteen een aantal Arbo-technische verbeteringen door te voeren.’
Ontwerp op basis van alle wensen en eisen
Met al die wensen en eisen ging Rijkswaterstaat naar Quist Wintermans Architekten, waar ze alles verwerkten in een mooi ontwerp. Ook de welstandscommissies van de gemeente Veere en Schouwen-Duiveland kregen inspraak in dit eerste voorstel. ‘Zij brengen een advies uit aan de gemeente of het voorgestelde ontwerp past in de beeldkwaliteit. Op basis daarvan krijgen we een bouwvergunning toegekend om dit ontwerp daadwerkelijk te mogen plaatsen’, legt Jan uit.
De nieuwe reling is over de gehele lengte ten minste 20 cm hoger en heeft verticale spijlen, in plaats van horizontale. Ter hoogte van elke pijler is er een verhoogd hekwerk om onbevoegden buiten de deur te houden. Daarnaast is er in het ontwerp rekening gehouden met de werkbaarheid voor onderhoudsmonteurs én met de vereiste stevigheid. ‘Een hekwerk op deze locatie moet bestand zijn tegen de zwaarste klasse windbelasting’, aldus Jan.
Veilig, werkbaar, stevig, mooi én bereikbaar
‘De komende weken evalueren we het proefstuk met de partijen die bij het voortraject betrokken waren’, vertelt de technisch adviseur. ’Daarbij is de vraag of het ontwerp doet wat het moet doen.’ Behalve de veiligheid, werkbaarheid, stevigheid én beeldkwaliteit, wordt er in die beoordeling ook rekening gehouden met de bereikbaarheid voor de hulpdiensten. ‘We vragen de brandweer om te controleren of we de pijlers met dit nieuwe ontwerp goed kunnen evacueren, zodat de onderhoudsmonteurs in een noodsituatie snel in veiligheid gebracht kunnen worden.’
Alle evaluatiepunten worden dit najaar nog verzameld en verwerkt in een aangepast ontwerp. Vervolgens wordt het ontwerp definitief gemaakt en kan de aanbesteding voor het plaatsen van de leuning over de totale lengte van 3 km van start. Het doel van Rijkswaterstaat is om in de zomer van 2021 met de werkzaamheden te beginnen en deze medio 2022 af te ronden.
Meer weten over de projecten die we uitvoeren bij de Oosterscheldekering? Neem dan eens een kijkje op Rijkswaterstaat.nl/bereikbaarzeeland. We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de grootste onderhoudsopgave ooit. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich via de link kunt abonneren.