De uitwisseling van data tussen professionals en instanties én de connectie tussen assets en gebruikers zijn cruciale randvoorwaarden voor de kerntransities van het programma Smart Mobility. Ron Kolkman, HID/CIO van CIV, en Hans Nobbe, Senior Adviseur bij CIV, vertellen meer over deze randvoorwaarden en hun bijdrage aan het functioneren van Smart Mobility.

Ron Kolkman, HID/CIO CIV
Hans Nobbe, Senior Adviseur CIV

‘Connectiviteit en data-uitwisseling zijn een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven’

Hans Nobbe: ‘Binnen Smart Mobility focussen we ons op de digitalisering van werkprocessen in brede zin. Denk bijvoorbeeld aan gegevens over de actuele situatie op de weg. Die gegevens gaan heen en weer tussen auto’s en wegbeheerders, via allerlei tussenstations. Dat is bij uitstek een proces van digitale communicatie met een essentiële rol voor connectiviteit en data-uitwisseling.’ Ron Kolkman vult aan: ‘Data-uitwisseling en connectiviteit zijn niet alleen essentieel voor de realisering van Smart Mobility-toepassingen. Beide zijn belangrijk voor het functioneren van heel RWS en zelfs, in nog bredere zin, voor ons hele dagelijks leven. Denk aan het Internet of Things (IoT) met zijn slimme thermostaten, smartwatches en keukenapparatuur met ingebouwde draadloze netwerken. Connectiviteit en data-uitwisseling zijn dus een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven. Zo kijken we er ook naar binnen CIV. En dat betekent ook dat we kijken naar de hoge kwaliteitseisen, eisen aan de robuustheid van het Rijkswaterstaat-netwerk. Een smartwatch die niet werkt is vervelend, maar voor ons zijn de gevolgen van niet werkende verbindingen vele malen groter. Denk bijvoorbeeld aan een brug die niet opengaat bij naderend scheepvaartverkeer. Daarom investeren we veel zodat we ons netwerk kunnen uitrollen en Smart Mobility-ontwikkelingen beschikbaar kunnen maken.’

Het hart van de verbinding

De basis van connectiviteit en data-uitwisseling bij Rijkswaterstaat is het glasvezelnetwerk. Daarnaast is, om voor de hand liggende redenen, draadloze communicatie met auto’s en schepen nodig, maar glasvezel vormt het hart van de verbinding. Ron Kolkman: ‘De wereld verandert snel, dat is één van de belangrijkste redenen dat we vanuit Rijkswaterstaat onlangs een brede visie op digitalisering hebben neergelegd: “Doelgericht Digitaliseren”. Daarin geven we richting aan onze inzet van de komende jaren. Daarnaast is onlangs de “Strategische visie Connectiviteit” opgesteld. Een van de kernpunten in deze visie is dat glasvezel een cruciale rol speelt en voorlopig ook blijft spelen. Er moeten grote hoeveelheden data over onze netwerken en daarvoor is glasvezel geschikter dan draadloze technieken.’ In dit artikel uit dit e-zine is meer te lezen over het RWS Glasvezelnetwerk.

Architectuur

‘Voor de uitwisseling van data werken we samen met veel andere partijen’

Naast het glasvezelnetwerk en aanvullende draadloze technieken is “gestandaardiseerde architectuur” een belangrijke voorwaarde voor data-uitwisseling. Hans Nobbe licht toe: ‘Bij architectuur gaat het om de compatibiliteit van de techniek en de universele bruikbaarheid van de bijbehorende data. Vergelijk het met de usb-aansluitingen op laptops. Die zijn identiek, zodat je weet dat jouw usb-stick ook op de laptop van je collega past. Op eenzelfde manier moeten wegberichten op matrixborden en de rode kruizen boven onze Rijkswegen ook op een gestandaardiseerde manier binnenkomen bij de serviceproviders. Alleen zo komt de informatie uiteindelijk juist en correct op het navigatiesysteem in jouw auto.’

Kennis en beschikbaarheid

Naast investeringen in ICT-hardware investeert Rijkswaterstaat ook in ICT-kennis. Ron Kolkman: ‘De komende jaren investeren we niet alleen in IT-infrastructuur maar ook in de menselijke kant van IT: in de digivaardigheid en datageletterdheid van collega’s. Daarbij houden we het praktisch: we willen medewerkers vooral antwoorden geven op concrete vragen rondom IT, zaken waar zij vandaag en morgen in hun werk mee te maken hebben.’ ‘Wil Smart Mobility echt een integraal onderdeel zijn van de RWS-werkwijze dan moeten de systemen “24-7” werken en dat betekent ook iets voor de inzet van collega’s’, zegt Hans Nobbe. ‘Smart Mobility stelt niet alleen eisen aan hun kennis en (digi)vaardigheid maar ook aan hun beschikbaarheid, net als het strooien van zout bij gladheid of de bescherming tegen hoogwater dag en nacht doorgaat, geldt dit bijvoorbeeld ook voor het verstrekken van in-car informatie.’