De Zeeuwse sluizen zijn van groot belang voor de scheepvaart. Zij vormen een belangrijke verbinding voor de beroepsvaart tussen Antwerpen en Rotterdam. En in de zomermaanden maken grote aantallen pleziervaartuigen gebruik van de sluizen. Tijdens het schutten van de sluizen bezinken slib en schelpen naar de bodem van de sluiskolk. Om te voorkomen dat dit slib in de weg gaat zitten van de deuren, baggert Rijkswaterstaat jaarlijks bij alle sluizen.

Sjaco van Damme, adviseur techniek

Sjaco van Damme is adviseur techniek en vertelt ons er meer over. “Een team van een man of zes trekt van de ene naar de andere sluis. Wij noemen het ook wel het baggertreintje. Zo gaan ze alle objecten langs in Zeeland boven de Westerschelde. Het team zorgt ervoor dat de bodem en de deurkassen van de sluis weer helemaal schoon zijn.”

“We gaan alle objecten langs in Zeeland boven de Westerschelde. Dit noemen we ook wel het baggertreintje”

Duikers

“Het team bestaat uit minimaal drie duikers. Een hijskraan hijst de werkbak met een duiker het water in. Vanaf daar gaat de duiker naar beneden met een zuigslang, eigenlijk net een grote stofzuiger. De duiker zuigt het slib van de bodem op. Via de zuigslang komt het dan in een schip terecht. Daar bezinkt het slib, terwijl het water van het schip af loopt. Als de kwaliteit, na monstername, goed is, kunnen we het slib meteen in de buurt van de sluis terugstorten. Zo niet, dan gaat het naar de afvalverwerking.”

Controle bodem

“De duikers controleren meteen de bodem van de sluiskolk. Het komt voor dat een schip tijdens het schutten iets verliest. Bijvoorbeeld autobanden, of een anker. Dat ruimen we dan meteen op. De Krammersluizen vragen extra werk van de duikers. Daar heeft de bodem van de kolk grote gaten, een geperforeerde vloer, voor de uitwisseling van zoet en zout water. We controleren ook of deze gaten nog open zijn. Wanneer dat nodig is, maken we die schoon.”

Baggerwerkzaamheden bij de Zandkreeksluis

Veiligheid

Tijdens de werkzaamheden is de duiker niet zichtbaar voor schepen en veiligheid voor de duiker is topprioriteit. Sjaco: “De sluisdeuren bedienen we met een elektrisch bedieningspaneel. Met een druk op de knop gaan de deuren open of juist dicht. Tijdens de werkzaamheden hangen er twee hangsloten aan het bedieningspaneel, zodat deze niet beschikbaar is. Eén van die hangsloten is van de duiker zelf. Zolang zijn hangslot vastzit, kan niemand bij de bediening. Zo komt een deur nooit in beweging als de duiker onder water aan het werk is. We zorgen ook dat schepen de sluis niet invaren tijdens de duikwerkzaamheden. Dat doen we met een fysieke barrière, we leggen bijvoorbeeld een schip voor de opening van de sluiskolk. Zo gaat het uitvoeren van de werkzaamheden zo veilig mogelijk.”

Teamwork

“Terwijl één duiker in het water aan het werk is, staat er altijd een tweede duiker klaar om te helpen. Een derde lid van het duikteam kijkt via een camera mee met het werk op de bodem. Via een microfoontje kan hij communiceren met de duiker. De machinist stuurt de stofzuigerslang met de duiker mee, zodat de zuigslang overal kan komen. Zo werkt het hele team samen om de sluis in een paar dagen helemaal schoon te baggeren. Baggeren klinkt zo eenvoudig, maar is op zijn eigen manier toch ook vakwerk.”

Beeldmerk Bereikbaar Zeeland

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.