De schuiven van de Oosterscheldekering kunnen we sluiten om ons te beschermen tegen hoogwater. Om de schuiven soepel het water in te laten zakken, bevinden zich aan de zijkanten van de schuiven schuifaanslagen. Die schuifaanslagen hebben nu onderhoud nodig. De locatie is uitdagend, dus er zijn ook specifieke eisen om de veiligheid te borgen. Daarom bedacht aannemerscombinatie Van Oord/Hillebrand een bijzondere hulpconstructie: de Mantis. Geïnspireerd op… een kreeft.

Martijn van Velzen, projectmanager bij Rijkswaterstaat legt uit: “We werken met veel aannemers tegelijk aan de Oosterscheldekering om alle onderdelen in veilige en optimale conditie te houden. Voor het onderhoud aan de schuifaanslagen zochten we een veilige en flexibele manier van werken. Omdat de Mantis op elke schuif kan worden geplaatst, kunnen we de komende jaren flexibel één voor één op alle schuiven aan de slag.”

“We kunnen de komende jaren flexibel één voor één op alle schuiven aan de slag”

Mantis Shrimp Spear

De hulpconstructie voor de werkzaamheden aan de schuifaanslagen van de Oosterscheldekering ontleent zijn naam aan de Mantis Shrimp Spear. Deze kleine, stekende bidsprinkhaankreeft leeft in de Indische oceaan en de Grote oceaan en heeft indrukwekkende klauwen. Deze behendige klauwen klapt de kreeft uit om zijn prooi te vangen.

annemerscombinatie Van Oord/Hillebrand bekeek deze klauwen goed voor hun ontwerp van hulpconstructie Mantis. Wulfert Bontebal, projectmanager van de aannemerscombinatie, vertelt: “Het plan is om steeds twee Mantis tegelijk boven op de schuiven van de Oosterscheldekering te plaatsen. Vanaf daar klapt een deel van de Mantis uit. Dit deel kantelt, zodat hij verticaal boven het water komt te hangen. De ‘klauw’ ontvouwt zich vervolgens nog verder: een volgend deel van de hulpconstructie, het vloerdeel, schuift horizontaal onder de schuif van de Oosterscheldekering. Daarna is de Mantis volledig uitgeklapt en kunnen we veilig, en met de juiste luchtkwaliteit, aan de schuifaanslagen werken!”

De Mantis klapt uit tijdens de test in de loods

Veilige werksituatie

“De komende maanden bouwen en testen we ook een tweede, derde en vierde Mantis”

“Uitgeklapt is de hulpconstructie ongeveer twintig meter hoog. Halverwege bevinden zich twee bordessen. Samen met het vloerdeel hebben we dus drie plateaus vanaf waar we het sleutelwerk en de conserveringswerkzaamheden kunnen uitvoeren. Op de Oosterscheldekering waait het vaak stevig, en onder de schuiven staat een flinke stroming. We moeten dus een veilige werksituatie creëren. De Mantis is helemaal dicht, zodat we de luchtvochtigheid in de hulpconstructie kunnen regelen. Zo optimaliseren we de omstandigheden om de werkzaamheden in uit te voeren.”

Testen

Voordat Rijkswaterstaat de Mantis kan inzetten, wordt hij getest. De eerste test vond plaats in een loods van de aannemer, waar ook de veiligheid voor het uitvoeren van werkzaamheden voor de medewerkers uitgebreid wordt getest. “Die test is geslaagd!”, vertelt Wulfert. “In april 2023 testen we de Mantis op de Oosterscheldekering zelf. De komende maanden bouwen en testen we ook een tweede, derde en vierde Mantis.”

Meer weten over het onderhoud aan de schuifaanslagen? Lees verder op de projectpagina.

Schuifaanslagen

Wat er aan de schuifaanslagen moet gebeuren? Martijn van Velzen legt uit: “De schuifaanslagen zijn een soort geleiderails tussen de schuif en de pijler. Ze geleiden de schuiven omhoog en naar beneden. We demonteren de huidige schuifaanslagen, stralen ze schoon en brengen een nieuwe coating aan. Daarna monteren we de schuifaanslagen weer terug aan de schuif. Zo zorgen we dat de Oosterscheldekering ook in de toekomst goed blijft functioneren.”

Beeldmerk Bereikbaar Zeeland

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.