Automatisch rijden is volop in ontwikkeling. Met welke ontwikkelingen en pilots zijn we nu druk? Je leest het in dit overzicht. Henk Schuurman, Specialistisch Adviseur Verkeersmanagement & Smart Mobility, licht een aantal van deze projecten toe.

Henk Schuurman, Specialistisch Adviseur Verkeersmanagement & Smart Mobility

Pilot rondom truck platooning

Henk: ‘Bij truck platooning rijden een aantal vrachtwagens vlak achter elkaar. Alleen het voorste voertuig heeft nog een actieve chauffeur, de rest van de vrachtwagens volgt automatisch met behulp van een ingewikkelde vorm van cruise control. Om deze techniek te testen, rijden we binnenkort met een groep vrachtwagens van Rotterdam naar Duitsland op de autosnelweg. Bij deze test zitten er ook chauffeurs in de vrachtwagens die volgen. Dit is puur voor de zekerheid, want in principe werkt deze techniek al.’

‘De rest van de vrachtwagens volgt met behulp van een ingewikkelde vorm van cruise control’

‘We experimenteren tijdens deze pilot met verschillende volgafstanden. Hoe korter de rijafstand, hoe meer brandstof we besparen. Je hebt dan namelijk minder luchtweerstand. Ook heb je minder chauffeurs nodig en hoeven ze minder te rusten. Hoe kort kunnen de vrachtwagens op elkaar rijden en hoe lang kan een platoon zijn, zonder dat de rest van de weggebruikers er last van hebben? Op dit soort vragen proberen we antwoord te krijgen. Deze pilot is een samenwerking met het RDW en TNO. Het RDW beslist uiteindelijk over een zogenaamde ‘typegoedkeuring’ voor vrachtwagens met deze technieken. Het TNO stelt de trucks met deze geavanceerde techniek beschikbaar.’

Gaat lopen in: 2022
Start in: Rotterdam

ADAS-systemen

‘Zoals je ook in de rest van dit e-zine (en in het whitepaper) kunt lezen zijn nieuwe ADAS/ADS-systemen volop in ontwikkeling. Een systeem dat deze zomer voor het eerst vraagt om goedkeuring is ALKS: Automated Lane Keeping Systems. In Duitsland is deze techniek tot een snelheid van 60 kilometer per uur wel al toegestaan. Een goedkeuring tot 130 kilometer per uur wordt op dit moment Europees voorbereid. En waarschijnlijk al deze zomer aangenomen. Het Ministerie I&W en RDW zijn hier ook bij betrokken.

‘Veiligheid staat te allen tijde voorop in het proces van goedkeuring’

RWS levert input voor de op te stellen (gevaarlijke) verkeersscenario’s. De autofabrikanten zullen een goede oplossing moeten vinden voor deze scenario’s, voor ze de weg op mogen met ALKS. Als de techniek in al onze opgestelde situaties goed werkt, dan krijgen we voor het eerst voertuigen op de snelweg waarbij een systeem de rijtaak overneemt van de bestuurder. Veiligheid staat te allen tijde voorop in dit proces van goedkeuring.

Deze technieken krijgen tegenwoordig vaak ook na goedkeuring nog regelmatig software-updates. Om ze dan niet elke keer weer helemaal opnieuw goed te moeten keuren, bedachten we een getrapte typegoedkeuring. Dit is een terugkerende evaluatie, die om de zoveel tijd de werking van de systemen opnieuw test. We gebruiken typegoedkeuring al bij bijvoorbeeld intelligente snelheidsaanpassing (ISA).’

Gaat lopen in: zomer 2022

‘In stedelijke omgevingen zijn gemeentes al ver met automatisch rijden in het openbaar vervoer’

Automatische shuttles in de binnenstad

‘De afgelopen jaren werkten we veel aan pilots rondom automatisch rijden in het openbaar vervoer. In stedelijke omgevingen zijn gemeentes hier heel ver mee. Daardoor liggen er bijvoorbeeld veel kansen voor automatisch rijdende shuttles (deels op de busbaan, deels tussen het overige verkeer). Op het bedrijvenpark Rivium in Rotterdam werken ze al jaren met deze techniek. Hier zit de chauffeur niet in de bus, maar alleen in de centrale op afstand. Wel is er nog een steward aanwezig in het voertuig, om in te grijpen indien nodig. In de toekomst zal dit niet meer nodig zijn. Mocht er ergens iets misgaan, dan kunnen bestuurders in de control room de shuttle op afstand aan de kant zetten. Dit kan een goede oplossing zijn voor verbindingen waar een vaste bus nu niet rendabel is.

Dat het technisch kan, wezen eerdere pilots al uit. Maar shuttles hebben nog de nodige beperkingen om ook financieel interessant te zijn voor vervoersbedrijven. Zo mogen ze nog niet hard rijden, zijn de sensoren zeer kostbaar en kunnen deze systemen nog niet altijd tussen het ‘normale’ verkeer doorrijden. Regionale overheden en marktpartijen zijn hier volop mee bezig, onder andere in de regio Eindhoven en de Metropool-regio Rotterdam Den Haag. De regels voor het toepassen van deze techniek op een losstaande busbaan worden op het moment opgesteld.’

Loopt: momenteel