In het e-zine ‘Automatisch rijden’ praten we je bij over de staat van SAE-levels , truck platooning, en meer ontwikkelingen binnen zelfrijdend en automatisch vervoer. Van de grootste technische vernieuwingen tot de meest prangende actuele vraagstukken: we belichten deze snelle ontwikkeling van alle kanten. Voor HID Erica Slump een mooi moment om terug en vooruit te blikken.

Erica Slump, hoofdingenieur-directeur Verkeer- en Watermanagement Rijkswaterstaat

‘Ik was verbaasd dat er geen ongelukken gebeurden’

Erica  Slump: 'Ik kwam voor het eerst met automatisch vervoer in aanraking in 2016. Het was een pilot van zelfrijdende shuttlebussen zonder stuur, gas of rempedaal. In het Friessche Appelscha nog wel! Mensen keken in rijen langs de weg naar deze bus. Ik was eerlijk gezegd verbaasd dat er geen ongelukken gebeurden.

Die 6 jaar oude pilot bleek achteraf ook nog misschien iets te vroeg te komen. De shuttles kwamen wel heel dicht bij het fietspad en de pilot moest worden stopgezet. De veiligheidsvragen die in Appelscha al aan het licht kwamen, zijn ook in 2022 nog niet helemaal weggenomen. Maar er zijn wel veel stappen gezet.’

Een aantal sleutelpersonen binnen de ontwikkelingen licht hun visie op de vragen en ontwikkeling van zelfrijdend vervoer toe in dit e-zine. Van technische ontwikkelingen als Automated Lane Keeping Systems en Highway Autopilot, onderdeel van de SAE-levels, tot actuele vraagstukken als de haalbaarheid van automatisch rijden op een berg in Peru: het komt allemaal aan bod.

Wil je meer weten over de rol van RWS en onze partners binnen Smart Mobility, of wil je zelf een bijdrage leveren aan deze ontwikkelingen? Neem dan contact op met Henk Schuurman of Serge van Dam . Alle kennis, ervaring en input is van harte welkom.