We vernieuwen de Zeeuwse infrastructuur
Versterken. Verbeteren. Verbinden.
Goede bruggen, tunnels, viaducten, sluizen en (vaar)wegen zijn onmisbaar voor Zeeland. Miljoenen mensen, pakketjes en goederen gaan dagelijks van A naar B, dankzij onze infrastructuur. Natuurlijk staan we wel eens stil op de weg en lopen we vertragingen op. Maar de basis is sterk. Dat willen we graag zo houden, en dat is allesbehalve vanzelfsprekend.
Veel van onze infrastructuur is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met meer inwoners, het verkeer is intenser, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte. Materialen moeten bestand zijn tegen deze nieuwe omstandigheden. En onze stormvloedkeringen moeten worden versterkt met het oog op het stijgende zeewater. Dat blijft essentieel voor de weerbaarheid van ons land.
We zijn met andere woorden toe aan een forse vernieuwingsopgave. Dat vraagt veel werk de komende jaren. Dit gaat helaas niet zonder hinder en overlast. We gaan dit zoveel mogelijk beperken door zorgvuldige planning en goede onderlinge afstemming. En we laten altijd tijdig weten welke hinder waar optreedt zodat iedereen er rekening mee kan houden.
Sommige bruggen, tunnels, sluizen of viaducten moeten langer op hun opknapbeurt wachten. Dit betekent dat de kans op storingen in ICT-systemen toeneemt en dat we soms tijdelijke maatregelen moeten nemen. Denk aan het tijdelijk verlagen van de snelheid, geen vrachtverkeer toelaten of een rijbaan afsluiten voor een spoedreparatie.
Uiteindelijk doen we het wel ergens voor: een goed onderhouden infrastructuur geeft ons bewegingsvrijheid: cruciaal voor werk, studie, handel, vakantie, familiebezoek en het bevoorraden van onze winkels en ziekenhuizen. Door haar nu te versterken, zijn we een sterk land dat vlot en veilig in beweging kan blijven.
Instandhoudingsopgave Zeeland
Instandhoudingsopgave Zeeland
02-12-202502:20mp4169,9 MB
Download(Beeldtitel: Bereikbaar Zeeland.)
VOICE-OVER: Nergens in Nederland
zijn water en weg zo met elkaar verbonden als in Zeeland.
Onze sluizen, dammen en dijken houden niet alleen onze voeten droog,
ze verbinden ook alle uithoeken van onze provincie met elkaar.
Daarnaast zijn ze onmisbaar voor de scheepvaart
en daarmee de Nederlandse economie.
Maar net als in de rest van Nederland is veel van de infrastructuur op leeftijd,
en bovendien niet berekend op het toegenomen en zwaardere verkeer van nu,
en het veranderende klimaat.
Het is dus tijd voor groot onderhoud.
Hoeveel moet er gebeuren? Laten we de cijfers erbij pakken.
We beheren en onderhouden in Zeeland
172 kilometer rijksweg en 456 kilometer vaarweg.
Dat doen we ook met 53 bruggen, 8 sluiscomplexen, 1 tunnel, 1 aquaduct
en natuurlijk de Oosterscheldekering.
Veel van deze werken zullen we de komende jaren renoveren of vervangen.
Het is de grootste onderhoudsopgave in onze provincie ooit.
Om hinder te beperken, plannen we jaren vooruit en maken we slimme afspraken.
Maar dat flinke hinder vaker zal voorkomen, is zeker.
Dat is even slikken, want files zijn we in Zeeland bijvoorbeeld niet gewend.
Waar mogelijk werken we buiten drukke periodes, zoals het toeristenseizoen.
Kan dat niet? Dan hanteren we het principe: kort en hevig.
Liever kort flinke overlast dan lange tijd een beetje.
Omdat we niet alles tegelijk kunnen en willen aanpakken,
neemt de kans op storingen en spoedreparaties de komende jaren toe.
Daarom nemen we vaker tijdelijke maatregelen,
zoals het verlagen van de maximumsnelheid of het verbieden van vrachtverkeer.
Zo houden we Zeeland, ook in de toekomst, veilig en bereikbaar.
Wil je weten waar we bij jou aan het werk zijn?
Kijk op rijkswaterstaat.nl voor meer informatie
of plan je reis op vanAnaarBeter.nl of Vaarweginformatie.nl.
(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijkswaterstaat. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het beeld wordt geel met wit. Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl of plan je reis op vanAnaarBeter.nl of Vaarweginformatie.nl. Een productie van Rijkswaterstaat. Copyright 2025.)