Op de weg

Digitale infrastructuur

In dit voorbeeld staat een lekkende tankwagen stil op de weg. Voor de afhandeling van dit incident verloopt veel communicatie via het digitale netwerk. Gesprekken en data gaan via mobiele netwerken door de lucht en over het glasvezelnetwerk in de grond. Zonder deze digitale infrastructuur kunnen de verschillende partijen niet adequaat met elkaar communiceren. Daarmee is de digitale infrastructuur een cruciale basis voor de informatieketen van incidentmanagement.

1. Lekkage tankwagen

De chauffeur ziet dat zijn voertuig lekkage heeft en brengt de tankwagen tot stilstand. De tankwagen staat op een onveilige plek geparkeerd. Er volgt een melding.

2. Melding verkeerscentrale

De verkeerscentrale maakt een melding aan en geeft een seintje aan de dichtstbijzijnde weginspecteur. De snelheid op de matrixborden wordt aangepast. Er wordt een rood kruis getoond.

3. NDW

NDW ontvangt informatie van de wegbeheerders (waaronder Rijkswaterstaat) en zet dit door aan de serviceproviders.

4. Informeren weginspecteur

De weginspecteur helpt om de situatie veilig te maken. Zijn auto wordt voor de vrachtwagen gezet in fend-off positie.

5. Serviceproviders

Serviceproviders ontvangen bericht van de verkeerscentrale en zetten het bericht door via de app.

6. Automobilist

De automobilist ontvangt een melding van één van de serviceproviders in de app en ziet dat de snelheid op de matrixborden verlaagd is. De bestuurder past de snelheid van het voertuig aan.