
Datagedreven waarschuwingen leiden tot efficiëntere dienstverlening
Datagedreven waarschuwingen
Het gebruik van data voor wegverkeersmanagement biedt kansen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Er is veel data beschikbaar, maar niet alles is direct geschikt. Dit artikel bespreekt hoe (pilots met) nieuwe databronnen, zoals meldingen van weggebruikers of sensordata uit voertuigen, gebruikmaken van de NDW-Backbone om bij te dragen aan het verhogen van de verkeersveiligheid, met inzichten van expert Chris Emmerik (NDW).

Chris Emmerik, expert NDW
Onder de naam NDW-Backbone (voorheen: IM-backbone) werkt het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) aan een informatiestructuur die wegverkeersdata uit verschillende bronnen verzamelt, verwerkt, verrijkt en verstrekt. Denk daarbij aan meldingen die weggebruikers maken (via serviceproviders), aan gegevens over drukte op segmenten, aan sensordata uit voertuigen en meldingen van bijvoorbeeld bergingsbedrijven. Al deze berichten zeggen iets over de situatie op de weg, en geven samen een goed beeld over het Nederlandse wegverkeer. Het NDW-backbone stroomlijnt deze informatie en stelt deze gebundelde data (weer) beschikbaar aan serviceproviders en wegbeheerders, waaronder Rijkswaterstaat.
"Steeds meer verschillende partijen bieden data aan"
Chris Emmerik werkt bij het NDW en is verantwoordelijk voor het onderzoek naar de toepassingsmogelijkheden van Incident Management Data die het NDW ontvangt. Hij legt uit: ‘De backbone is een applicatie waaraan verschillende partijen data kunnen aanbieden. Steeds meer partijen doen dat. Denk aan serviceproviders zoals Waze en Flitsmeister. Zij geven meldingen, die gebruikers van hun apps melden, door aan het NDW. Denk daarbij aan pechgevallen of objecten op de weg, maar ook aan ongevallen die zij zien. Ook aannemers en weginspecteurs die op of langs de weg werken leveren data. Zelfs autofabrikanten geven tegenwoordig zogenoemde Probe Vehicle Data (sensordata uit voertuigen) door, data over incidenten.’
"Door bronnen samen te voegen ontstaat het beste beeld van de situatie op de weg"
Bronnen combineren voor uniforme melding
Iedere aanbieder levert data op zijn eigen manier aan, volgens eigen standaarden. Bijvoorbeeld in de vorm van containerbegrippen zoals een “obstructie op de weg”, wat een verwijzing kan zijn naar een dier op de weg tot een stilstaande auto. Het NDW inventariseert en combineert deze meldingen tot één gecombineerde en vooral uniforme melding in de veelgebruikte zogeheten DATEX II-standaard. ‘Door individuele bronnen te bundelen en te clusteren’, vertelt Emmerik, ‘kunnen we vanuit het NDW betrouwbare incidentmeldingen generen. Wat is de obstructie (is het een dier of een auto) en waar is die precies (hectometerpaal 3.0 of 4.0)?’ Individuele bronnen dragen allemaal informatie aan, als puzzelstukjes. Door die stukjes te combineren wordt helder wat er aan de hand is. ‘De ene bron levert een accurate start- of eindtijd van de obstructie, de andere levert een betrouwbare locatie. Door bronnen samen te voegen tot één melding ontstaat het beste beeld van de situatie op de weg.’
Balanceren tussen snelheid en betrouwbaarheid
Voor meer informatie over de NDW-Backbone is de volgende link te raadplegen. We schreven vanuit het programma Smart Mobility al een artikel over de IM-backbone in een van onze andere e-zines.
Wegbeheerders hebben toegang tot de NDW-backbone-applicatie en de informatie die erin te zien is. Hoe en wanneer wegbeheerders handelen op basis van alle data die zij op hun beurt aangeleverd krijgen, is aan hen. En vormt een kwestie van balanceren tussen snelheid en betrouwbaarheid. Emmerik: ‘Als één databron vijf minuten sneller is dan een andere, maar in 50% van de gevallen een loze of verkeerde melding geeft, dan is die weliswaar snel, maar ook onbetrouwbaar. En verificatie via een andere bron − bijvoorbeeld door met camera’s te kijken of een weginspecteur te sturen − kan dan uitkomst bieden, maar dat duurt langer. In algemene zin kun je zeggen: op wegen met een lage snelheid en minder verkeer is nauwkeurigheid van de data belangrijker, op drukke snelwegen is de snelheid waarmee de data beschikbaar komen belangrijker. Uiteraard is betrouwbaarheid op de snelweg ook van belang. Als er iemand naar een melding gaat, is het ook fijn dat hij of zij niet voor niets gaat.’ De hoeveelheid data vormt een bijkomende uitdaging, geeft Emmerik aan. ‘Soms komen er wel 100.000 meldingen op een dag binnen bij het NDW, en het filteren en begrijpen van al die data kost tijd. We willen wegbeheerders daarom in toenemende mate zelf de afweging laten maken tussen snelheid en betrouwbaarheid. Daarom ontwikkelen we op het moment van schrijven bijvoorbeeld een zogeheten Daisi Dashboard (klik hier voor actuele informatie) zodat wegbeheerders zelf kunnen filteren en beslissen.’ Rijkswaterstaat gebruikt dit dashboard om te ervaren hoe deze extra data, nu en in de toekomst, kunnen worden gebruikt in de verkeerscentrale.