
Ontdekkingsreis naar de meerwaarde van data voor ons werk
Inleiding
Rijkswaterstaat heeft steeds meer data tot haar beschikking. Data die van grote meerwaarde kunnen zijn om werkprocessen te optimaliseren, assetmanagement slimmer in te richten, of het veiliger maken van (vaar)verkeer. Rijkswaterstaat zit momenteel in een ontdekkingsreis hoe deze data optimaal te benutten.
Het programma Smart Mobility, dat zich richt op de digitalisering en automatisering van onze mobiliteit, geeft sturing aan deze ontdekkingsreis. Het programma is opgedeeld in vijf kerntransities. Datagedreven Werken is een van die kerntransities en creëert de informatie-infrastructuur waarop de andere transities kunnen bouwen. Datagedreven werken is daarmee niet een doel op zich, maar een middel waarmee we zorgen dat Rijkswaterstaat, onze medewerkers en partners veiliger, sneller, betrouwbaarder of efficiënter kunnen werken. Om ervoor te zorgen dat (vaar)weggebruikers op hun beurt veiliger en sneller van A naar B kunnen.
De kerntransitie Datagedreven Werken richt zich op de hele keten voor het gebruiken van data, van data-inwinning via gebruik tot datalevering, en bestaat uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel is het benutten van nieuwe databronnen. Beschikbare data is niet altijd direct geschikt voor het toepassen in de werkprocessen. Daarom staan we in het eerste artikel van dit e-zine stil bij de NDW-backbone, een dataportaal voor het samenvoegen en verwerken van gegevens uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld meldingen van weggebruikers). Het tweede artikel geeft een concreet voorbeeld van een ‘nieuwe’ databron. Dat artikel beschrijft een pilot voor het gebruik van data uit bestaande koperlussen om zogeheten roodkruisnegaties sneller te detecteren (het negeren van rode kruisen op matrixborden boven de weg). Het tweede onderdeel van Datagedreven Werken gaat over de inzet van AI om beschikbare informatie snel en efficiënt te gebruiken. Je leest in het derde artikel een voorbeeld dat ingaat op de inzet van AI-videoherkenning om de veiligheid bij beweegbare bruggen te verbeteren. Het laatste onderdeel van Datagedreven Werken is de levering van data aan partners. Rijkswaterstaat is onderdeel van een bredere dataketen en levert daarmee ook gegevens aan partners en (indirect) aan (vaar-)weggebruikers. In het vierde artikel staan we stil bij de levering van gegevens aan bijvoorbeeld de Data Top 15 (wegverkeer) en Covadem (scheepvaart).
Datagedreven Werken betekent voor Rijkswaterstaat experimenteren, optimaliseren en uiteindelijk operationele besluiten nemen op basis van goede en betrouwbare informatie. Altijd met als doel het verbeteren van onze dienstverlening. Uiteraard gaan we altijd veilig en zorgvuldig om met data.
Kortom: Datagedreven Werken is niet alleen een technische uitdaging, maar zeker ook een uitdaging in anders werken. Onze rol als (vaar)wegbeheerder verandert en zal nog verder door veranderen.
Lees alle artikelen in dit e-zine en ga mee op ontdekkingsreis.
Veel leesplezier gewenst!

Lieke Berghout, programmamanager Smart Mobility 
Huib de Jong, kerntransitietrekker Datagedreven Werken