Rijkswaterstaat start in mei met de vernieuwing van de afloopvoorzieningen en wachtplaatsen in Hansweert. Er komen 13 nieuwe afloopvoorzieningen. Dit zijn loopbruggen waarmee bemanning van en aan boord van een schip kan komen. Daarnaast vernieuwen we alle 42 wachtplaatsen. Eind oktober verwacht Rijkswaterstaat dat de afloopvoorzieningen weer beschikbaar komen voor de scheepvaart.

“We pakken de vernieuwing van de voorzieningen in twee fasen aan”

Marije van Belzen is adviseur omgeving bij Rijkswaterstaat. Ze legt uit wat er gaat gebeuren: “We pakken de vernieuwing van de voorzieningen in twee fasen aan. Op het moment dat we ergens aan het werk zijn, zijn de wachtplaatsen op die locaties niet beschikbaar voor de scheepvaart. Daarom werken we niet overal tegelijk, maar eerst op de ene locatie en daarna op de andere locatie. Als we aan fase twee beginnen, is een deel van de wachtplaatsen en afloopvoorzieningen al vernieuwd, die komen dan weer beschikbaar. Zo blijven er ook tijdens de werkzaamheden wachtplaatsen beschikbaar voor de scheepvaart.”

Buispalen

Marije: “De wachtplaatsen zijn in feite grote buispalen. Die komen ongeveer op dezelfde plekken te staan als de huidige buispalen, dat scheelt ongeveer twee of drie meter. De nieuwe wachtpalen worden iets minder dik dan de huidige. Het gedeelte boven water was 1,8 meter dik, dat wordt nu ongeveer 1 meter. Aan de kant van de Westerschelde steken de huidige palen 6,5 meter boven NAP uit. Dat wordt nog hoger: de meeste palen steken straks 8,6 meter boven NAP uit en de hoekpalen steken 9,6 meter boven NAP uit. Aan de kant van het kanaal worden de palen lager. Daar steken de hoekpalen 9 meter boven NAP uit, en de overige palen 8 meter. Hiermee voldoen de voorzieningen aan de nieuwste richtlijnen.”

Sluis Hansweert

Afloopvoorzieningen

“We verwachten dat de werkzaamheden eind oktober gereed zijn”

“Een deel van de afloopvoorzieningen was sinds 2021 niet beschikbaar en is inmiddels verwijderd. Dat is vervelend, want hierdoor konden schippers niet altijd van boord. De oude loopbruggen waren niet veilig meer. De stalen constructies hadden op verschillende punten te maken met roestvorming en een deel van de houten planken was te zwak geworden. We gaan nu dertien loopbruggen vervangen. Die zien er straks hetzelfde uit, ze komen alleen een meter hoger te liggen. Dan blijven ze ook bij hoogwaterstanden droog.”

Planning

Rijkswaterstaat voert de werkzaamheden in twee fasen uit, maar wanneer is dit? Marije vertelt: “Fase één start op 19 juni. In deze fase vernieuwen we zes afloopvoorzieningen en twintig buispalen. De oude buispalen breken we tegelijkertijd af. Deze fase loopt tot 21 juli. Vanaf 21 augustus start vervolgens fase twee. Dan vernieuwen we de andere helft van de afloopvoorzieningen en buispalen. Deze fase duurt tot 22 september. Dan zijn we nog niet meteen klaar, want dan moeten we de conservering nog bijwerken en restpunten afwerken. We verwachten dat de werkzaamheden eind oktober gereed zijn.”

Beeldmerk Bereikbaar Zeeland

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.