Foto Sluis Hansweert

Minder hinder bij sluis Hansweert door gecombineerde werkzaamheden

Bij het openen en sluiten van een sluisdeur ontstaat een sterke stroming in het water. Zand, klei en stenen die op de bodem liggen, worden een eindje weggesleept en komen verderop terecht. Hierdoor ontstaan voor de opening van de sluis zogenaamde ontgrondingskuilen. Dit is ook het geval bij sluis Hansweert, in het kanaal door Zuid-Beveland. In februari voerde Rijkswaterstaat hier werkzaamheden uit. We stortten stenen in de ontgrondingskuilen, zodat de bodem weer op de juiste diepte kwam.

Om de scheepvaart door te kunnen laten gaan, bleef steeds 1 van de 2 kolken beschikbaar. De andere kolk was gesloten om de stenen te storten. Daarnaast maakte Rijkswaterstaat combinaties van werkzaamheden: tijdens het storten van de stenen inspecteerden we ook de sluiswanden, die zich voornamelijk onder water bevinden. Een duikteam voerde deze werkzaamheden uit. Tegelijk reviseerden we een aantal nivelleerschuiven van de sluis. Dit zijn schuiven in de sluisdeuren waarmee we het waterniveau in de sluis regelen. Door deze werkzaamheden te combineren, hoefden de sluiskolken minder vaak gestremd te worden en had de scheepvaart minder hinder.

Nieuwe hekwerken op de Oosterscheldekering

Over de Oosterscheldekering loopt de N57 met daarnaast een werkweg. Langs de werkweg staat een leuning aan de kant van de Noordzee. Sinds eind vorig jaar zijn we de leuning aan het vervangen. De eerste delen van de nieuwe leuning staan inmiddels op hun plek. Francis van Hemert, adviseur omgeving, vertelt: ‘Omdat de huidige leuning het einde van zijn levensduur bereikt, plaatsen we een nieuwe leuning. Bovendien sluit de nieuwe leuning aan op de nieuwe hoge hekwerken die we plaatsen ter hoogte van de pijlers. Die zorgen ervoor dat onbevoegden niet zomaar op de pijlers kunnen komen. We plaatsen meteen ook bordessen en trappen. Deze onderdelen komen tussen de pijlers en de werkweg, waardoor de pijlers beter bereikbaar zijn voor het personeel. Een deel van de leuning staat inmiddels op zijn plek en we verwachten dat de hele leuning deze zomer klaar is. Daarnaast zijn we eind vorig jaar gestart met de bordessen en trappen, die moeten diezelfde periode geplaatst zijn. De hoge hekwerken plaatsen we als laatste.’ Volgens planning zal het gehele project in december voltooid zijn.

Meer weten over deze klus? Lees dit artikel!

Groot onderhoud aan 4 bewegingswerken van de Oosterscheldekering

In 2023 renoveerde Rijkswaterstaat 2 van de 124 bewegingswerken van de Oosterscheldekering. Dat was de eerste keer sinds de ingebruikname van de kering in 1986. Omgevingsadviseur Bart de Groot vertelt: ‘Dit jaar staan niet 2, maar 4 bewegingswerken op de planning om te renoveren. De bewegingswerken bestaan onder andere uit een hydraulische cilinder en een cardanbalk. Twee van de cilinders die we uithijsen zijn meer dan 20 meter lang.’ Wanneer dat gaat gebeuren? Bart: ‘In april van dit jaar tilt een grote hijskraan de bewegingswerken van hun plek. Daarna brengt een vrachtwagen de bewegingswerken naar de werkplaats waar de verschillende onderdelen gerenoveerd worden. In augustus komen de bewegingswerken terug naar de kering. Ten slotte monteren we ze terug op hun plek. Het deel van de N57 die over de Oosterscheldekering loopt, is tijdens het in- en uithijsen maximaal een half uur afgesloten voor verkeer. Neeltje Jans blijft tijdens de werkzaamheden bereikbaar vanuit Noord-Beveland.’

Verkeer op de Tholensebrug

Ook aan de andere bruggen over het Schelde-Rijnkanaal voeren we de komende jaren onderhoud uit. Hierover informeren we de omgeving tijdig via www.rijkswaterstaat.nl.

Spoedreparatie voegovergangen Tholensebrug

In december 2023 is de maximum snelheid op de Tholensebrug teruggebracht naar 50 km/h, vanwege voegovergangen die versleten zijn. Uit monitoring blijkt dat een aantal voegovergangen spoedreparaties nodig hebben om de brug te kunnen blijven gebruiken tot aan het moment dat ze vervangen worden. De Tholensebrug is daarom in de avonden en nachten van 18 tot en met 22 maart 2024, van 21.00 ’s avonds tot 05.00 uur de volgende ochtend, gestremd voor autoverkeer.

We bekijken momenteel de mogelijkheden om de vervanging van de versleten voegovergangen samen op te pakken met de vernieuwing van het asfalt op het brugdek en de vangrail van de brug. Totdat dat werk is uitgevoerd zal de maximumsnelheid van 50 km/h op de brug van kracht blijven.

In de jaren ’70, bij de aanleg van het Schelde-Rijnkanaal, legde Rijkswaterstaat vier boogbruggen aan over het Schelde-Rijnkanaal. Dit zijn de Slaakbrug, Vossemeersebrug, Tholensebrug en de Bathse brug. De bruggen zijn aan groot onderhoud toe, maar de onderhoudsopgave van Rijkswaterstaat is landelijk gezien zo groot, dat de bruggen nog moeten wachten op het grote onderhoud.  In de tussentijd voert Rijkswaterstaat wel onderhoud uit aan specifieke onderdelen van de bruggen.