LEF Future Center RWS is dé plek om met een team tot een doorbraak te komen. De sessies die LEF organiseert, worden begeleid door onafhankelijke facilitators. Daarvoor werkt Rijkswaterstaat intensief samen met de markt, waarbij ook social return een belangrijk onderdeel is.

Marieke Tel, contractmanager Rijkswaterstaat

LEF Future Center RWS bestaat sinds 2008. Opdrachtgever en deelnemers komen er een dag of een dagdeel op bezoek om een vraagstuk te bespreken. Die sessies worden begeleid door onafhankelijke procesbegeleiders. Deze facilitators bemoeien zich niet met de inhoud, maar doen er wel alles aan om deelnemers aan het eind van de sessie met concrete resultaten naar huis te laten gaan. Kortom: ze faciliteren een veilige en open sfeer waarin iedereen een evenredige bijdrage kan leveren. Daarmee versnellen ze processen en komen deelnemers tot een krachtigere samenwerking en scherpere keuzes.

‘De samenwerking is hartelijk, waarbij we elkaar geregeld inspireren en kennis en kunde uitwisselen’

Maaike Sauerborn, mede-eigenaar en directeur Youfacilitate

Aanbesteding

Contractmanager Marieke Tel vertelt dat Rijkswaterstaat tot een paar jaar geleden met zo’n dertig facilitators werkte, die als zzp’ers werden ingehuurd. ‘Uiteindelijk concludeerden we dat het beter zou zijn om via een aanbesteding een aantal bedrijven aan ons te binden, die verschillende typen facilitators zouden kunnen leveren. Na de aanbesteding kwamen er vier bureaus als winnaars uit de bus: Youfacilitate, Pentascope, Neuf en het consortium JOP.’ Maaike Sauerborn, mede-eigenaar en directeur van Youfacilitate, begeleidt zelf ook geregeld sessies bij LEF. Zij is enthousiast over de raamovereenkomst. ‘Het leuke is dat de opdrachten zo divers zijn. LEF is een inspirerende plek, waar een krachtige symbiose ontstaat tussen het vraagstuk, de groep en onze werkvormen.’

Léon Polman, Pentascope

Geen concurrentiestrijd

Léon Polman van Pentascope vertelt dat hij over het algemeen super tevreden is over de samenwerking met Rijkswaterstaat. ‘Het contact is goed, ook met de andere bureaus. We vullen elkaar goed aan, ook omdat het vier totaal verschillende bureaus zijn met elk hun eigen expertise.’ Sauerborn is het daarmee eens: ‘Het gaat gemoedelijk en er is geen onderlinge concurrentiestrijd. De samenwerking is hartelijk, waarbij we elkaar geregeld inspireren en kennis en kunde uitwisselen.’ Tel vertelt dat de facilitators zelfs aangeven dat ze liever willen dat Rijkswaterstaat per opdracht bekijkt welke facilitator daar het beste bij past. ‘Ze geven ons mee: “Houd op met die bureaucratie, voor ons hoeft dat niet”. Omdat we ons houden aan de aanbestedingsregels kunnen we hier niet in meegaan, maar het zegt veel over hoe de bedrijven erin staan. Ze geloven in hun eigen kracht en in de kracht van samenwerking.’

LEF Future Center RWS
Notitieblokken van Pentascope, gemaakt van geupcycled papier

Social Return

Linda Arkenbout, adviseur Groeituin Social Return Rijkswaterstaat

Het is mooi om te zien dat iedereen intrinsiek gemotiveerd is om aan social return te doen’

Omdat Rijkswaterstaat staat voor innovatief, duurzaam en sociaal inkopen, was social return een belangrijk onderdeel van de aanbesteding. ‘Als Rijkswaterstaat vinden we het belangrijk om te investeren in de ontwikkeling van mensen die extra begeleiding nodig hebben om deel te nemen aan de arbeidsmarkt’, vertelt Linda Arkenbout, adviseur bij de Groeituin Social Return van Rijkswaterstaat. Zij geeft aan dat de bureaus en Rijkswaterstaat elkaar ook op de menselijke kant van de duurzaamheidsdoelen inspireren. ‘In november 2023 hebben we bijvoorbeeld een inspiratiesessie over social return georganiseerd. Het was een positieve bijeenkomst, waarin we veel van elkaar hebben opgestoken. Elk bureau pakt social return namelijk anders aan. Het ene bureau kan makkelijk medewerkers uit de doelgroep aannemen, terwijl het andere bureau zo klein is dat dit geen optie is. Dan is inkoop bij een sociale onderneming een mogelijkheid. Het is mooi om te zien dat iedereen intrinsiek gemotiveerd is om aan social return te doen. Ze doen het niet omdat het in het contract staat, maar omdat ze het willen.’

Duurzaamheid

Dat klopt, zeggen Polman en Sauerborn. Beide bureaus zijn het gewend om ook te kijken naar de maatschappelijke impact van hun handelen. Zo houdt Youfacilitate bij events altijd rekening met duurzaamheid, bijvoorbeeld bij het regelen van een locatie of de catering. ‘Ook bieden we in het kader van social return trainingen en coaching aan om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting een reguliere baan te helpen’, vertelt Sauerborn. Polman geeft een ander voorbeeld van social return. ‘Pentascope koopt notitieblokken van geupcycled papier. Die zijn gemaakt door een klein bedrijfje waar mensen werken met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op de kaft staat wie het heeft gemaakt. Dat maakt zo’n notitieblok heel persoonlijk. En het creëert bewustzijn.’

Groeituin Social Return

Met de Groeituin Social Return zet Rijkswaterstaat opdrachtnemers in hun kracht, zodat zij hun maatschappelijke impact kunnen vergroten. Rijkswaterstaat stimuleert opdrachtnemers om kandidaten te begeleiden naar duurzaam, goed passend en betaald werk. Het doel is om duurzame plaatsingen te realiseren, waarmee het einde van de opdracht voor de leverancier niet het einde van de arbeidsrelatie met de kandidaat betekent. Meer informatie? Lees dan eens het artikel dat eerder in Rijkswaterstaat & stond.