
Structurele activiteiten
Hoofdstuk 3
De structurele activiteiten van het LMA betreffen het ontvangen en beheren van de meldingen die bedrijven doen. Het onderhouden van het meldsysteem, gebruikersondersteuning en het leveren van rapportages vallen ook onder de structurele activiteiten.
Aanvragen verwerkersnummer en toegang meldsysteem
Bedrijven die meldingsplichtig zijn, vragen bij het LMA een verwerkersnummer aan. In overleg met de omgevingsdienst worden verwerkersnummers toegekend. Dit verwerkersnummer is nodig voor het doen van meldingen bij het LMA. Om daadwerkelijk te kunnen melden, hebben aanvragers ook toegang nodig tot het meldsysteem.
Aantal aanvragen verwerkersnummer en toegang meldsysteem
| | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|
| Aanvraag verwerkersnummer | 117 | 136 | 130 | 107 |
| Toegang meldsysteem | 606 | 636 | 738 | 635 |
De aanvragen toegang meldsysteem zijn voor zowel melders als toezichthouders.
Ontvangen meldingen
Bedrijven kunnen op drie manieren hun meldingen doorgeven aan het LMA: via een XML koppeling, via het webformulier of op papier. Bij een XML koppeling worden de gegevens rechtstreeks vanuit de bedrijfsadministratie verstuurd aan het LMA.
Aantal ontvangen meldingen per wijze van indiening
| | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|
| XML | 1.757.681 | 1.711.901 | 1.670.941 | 1.743.940 |
| Webformulier | 233.128 | 226.935 | 258.573 | 263.241 |
| Papier | 8.079 | 10.120 | 6.558 | 2.079 |
| Totaal | 1.998.888 | 1.948.956 | 1.936.072 | 2.009.260 |
De ontvangen meldingen op papier voert het LMA in. De eerste ontvangstmelding bevat meer informatie dan de daaropvolgende maandelijkse ontvangstmeldingen. Een nulmelding geeft aan dat er geen afval is ontvangen in die maand op een afvalstroom die actief is. De verdeling naar het soort meldingen dat ontvangen is op papier is als volgt.
Aantal ontvangen meldingen op papier naar type melding
| | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|
| Eerste ontvangstmelding | 1.208 | 1.724 | 1.396 | 173 |
| Maandelijkse ontvangstmelding | 5.753 | 7.190 | 5.001 | 1.861 |
| Afgiftemeldingen | 1.118 | 1.206 | 161 | 45 |
Het aantal meldingen op papier is sterk afgenomen, dit komt doordat een melder is overstapt naar digitaal melden.
Opgevraagde rapportages
Het meldsysteem AMICE biedt de mogelijkheid om zelf rapportages samen te stellen. Onderstaande tabel geeft het aantal opgevraagde standaard rapportages over de afgelopen 4 jaar.
Aantal opgevraagde standaardrapportages
| | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|
| Overheid (toezicht) | 30.189 | 31.050 | 38.036 | 37.455 |
| Bedrijven (melders) | 12.601 | 12.906 | 13.286 | 12.016 |
| Overig | 0 | 74 | 0 | 0 |
| Totaal | 42.790 | 44.030 | 51.322 | 49.471 |
Naast de standaardrapportages maakt het LMA op verzoek maatwerkrapportages. Dit kan gaan over meldingen in een specifiek gebied, over een specifieke ontvanger of bijvoorbeeld voor een onderzoeksproject. Bedrijven kunnen ter voorbereiding van het elektronisch Milieujaarverslag een rapportage opvragen bij het LMA.
Aantal geleverde maatwerk rapportages
| | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|
| Overheid | 171 | 132 | 77 | 78 |
| Bedrijven (melders) | 74 | 63 | 140 | 121 |
| Totaal | 245 | 195 | 217 | 199 |
Ontvangen vragen
Het LMA behandelt vragen van zowel bedrijven als overheidsorganisaties zoals omgevingsdiensten, provincies en gemeenten. Deze vragen ontvangen wij telefonisch via de helpdesk, per mail of via het contactformulier op de website.
Ontvangen vragen
| | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|
| Omgevingsdiensten | 114 | 152 | 126 | 112 |
| Bedrijven (melders) | 2.128 | 2.671 | 2.549 | 1.978 |
| Overig | 406 | 479 | 439 | 366 |
| Totaal | 2.648 | 3.302 | 3.114 | 2.456 |
Het aantal helpdeskvragen lijkt in 2024 weer gestabiliseerd. Het grotere aantal vragen in de jaren hiervoor werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door veranderingen aan het meldsysteem, waaronder het melden met handelsregisternummers, in plaats van AMICE bedrijfsnummers.
De meeste vragen aan het LMA hebben betrekking op het gebruik van het meldsysteem AMICE, inclusief vragen over het toegangsaccount en het melden. Ook ontvangt het LMA veel vragen over de meldsystematiek.
Beheer meldsysteem AMICE
In 2024 is er vooral achter de schermen gewerkt aan het meldsysteem AMICE. Naast diverse verbeteringen voor het verhogen van de stabiliteit en de prestatie van de applicatie, is gewerkt aan de volgende onderwerpen.
Onderhoud. Het meest zichtbaar hiervan voor de gebruikers is de verbetering van de toegankelijkheid. De eisen vanuit de Rijksoverheid voor toegankelijkheid van systemen worden steeds verder aangescherpt. In 2024 zijn diverse aanpassingen in AMICE doorgevoerd om de toegankelijkheid te verbeteren. Daarnaast is er ook onderzoek uitgevoerd aar het vervangen van componenten in AMICE, dit zal vanaf 2025 worden opgepakt.
Snelheid uitbrengen nieuwe versies van AMICE. Het opvoeren van het aantal nieuwe versies van het meldsysteem maakt het mogelijk om wendbaarder en klantvriendelijker te opereren. Dit kan alleen als het testen van nieuwe functionaliteiten meer geautomatiseerd plaatsvindt. In 2024 is het testen van de functionaliteiten rondom het meldproces in AMICE geautomatiseerd. In 2025 wordt het traject om vaker releases uit te brengen verder afgemaakt.
Geautomatiseerde datalevering aan omgevingsdiensten. Door geautomatiseerde datalevering aan omgevingsdiensten, kunnen omgevingsdiensten de LMA data eenvoudiger toegankelijk maken binnen de eigen systemen. De voorbereidingen binnen meldsysteem AMICE voor deze geautomatiseerde datalevering zijn in 2024 doorgevoerd. De realisatie van de koppeling tussen AMICE en de omgevingsdiensten bleek lastiger dan verwacht. Alternatieven hiervoor zijn in kaart gebracht en deze koppeling zal in 2025 gerealiseerd worden.
Contactmomenten en trainingen
In oktober 2024 vond de jaarlijkse LMA Contactdag plaats. Op de fysieke locatie in Hoevelaken waren medewerkers van onder andere omgevingsdiensten, provincies, inspectie en politie aanwezig. De aanwezigen zijn geïnformeerd over de concept meerjarenagenda van het LMA en konden daarop reageren. De wijziging van de EVOA regelgeving is toegelicht inclusief het voorgenomen traject van implementatie voor de komende paar jaar. Met het ILT zijn de gezamenlijke trainingen voor AMICE, Inspectieview en EVOA toegelicht. Tot slot stond een toelichting van de stand van zaken van het Interbestuurlijk programma VTH op de agenda.
Naast de brede contactdag, organiseert het LMA structureel afstemming met de contactpersonen bij de omgevingsdiensten. De jaarlijkse landelijke bijeenkomst is verplaatst naar het voorjaar, aangezien er in het najaar al veel landelijke bijeenkomsten zijn en dit ook beter past in de voorbereiding van de jaarplannen. In 2024 zijn regionale bijeenkomsten met de contactpersonen van het LMA gehouden. In een kleinere setting op een fysieke locatie was er ruimte om de meer praktische zaken in de samenwerking tussen het LMA en de omgevingsdiensten te bespreken en tussen de contactpersonen onderling ervaringen uit te wisselen.
In 2024 heeft LMA voor trainingen een stap gezet naar maatwerk op basis van behoefte. De gecombineerde training met Inspectieview en EVOA werd verder ontwikkeld tot een geïntegreerd geheel dat in september voor de eerste keer werd gegeven aan BOA’s van de RUD Drenthe. Daarnaast zijn 3 traditionele trainingen over het Besluit melden, de meldsystematiek en het gebruik van Amice gegeven voor toezichthouders op locatie bij omgevingsdiensten. De opkomst was hoog bij deze trainingen. Een versie gericht op data-analyse werd gegeven aan data-analisten van de DCMR en het datalab van de gecombineerde omgevingsdiensten in Zuid-Holland. Toezichthouders van de ODNZKG namen deel aan een training gericht op de automotive branche.