
Een landelijk netwerk van automatische drones
Drone2Go
Drone2Go is een innovatief samenwerkingsproject dat werkt aan automatische drones in Nederland. Het doel? Een landelijk drone-netwerk voor verschillende overheidspartijen. Na het geven van een opdracht, kan de drone in de toekomst zelfstandig naar een incident vliegen en livebeeld delen met hulpverleners. Daarnaast kunnen de drones gebruikt worden voor toezicht en inspecties.
Ariea Vermeulen, coördinator van het droneprogramma bij Rijkswaterstaat, licht zowel de potentie als de technische uitdagingen en vooral de obstakels in de regelgeving toe.
"Samen op weg naar een landelijk dekkend netwerk"
Inzet van drones
Momenteel moet een dronepiloot naar de locatie reizen, wat soms wel 1,5 tot 2 uur kan duren. Daarom wordt er gewerkt aan een landelijk netwerk van drones die zelfstandig kunnen vliegen. Met één druk op de knop kunnen ze binnen enkele minuten op de gewenste locatie zijn. “We zien grote maatschappelijke meerwaarde in deze ontwikkeling, daarom werken we samen met andere overheidspartners aan dit netwerk”, legt Ariea Vermeulen uit. Bij het innovatieprogramma Smart Patrol werkt ze aan de verdere ontwikkeling van drones (zie kader). “We willen de tijd die nodig is om de drones ter plaatse te krijgen verkorten”, zegt Ariea.
Ondanks de huidige reistijd, wordt het droneteam van Rijkswaterstaat steeds vaker ingezet bij incidenten. Zoals aanvaringen of aanrijdingen. Drones geven vanuit de lucht nu al snel en gedetailleerd inzicht in de situatie, wat de hulpverlening aanzienlijk verbetert. In de afbeelding op de volgende pagina laten we zien waarvoor partners de drones nu al gebruiken (en wat er straks met automatische drones moet gaan gebeuren).
Waar zetten we onder andere drones voor in?
Dezelfde drones, gebruikt door meerdere partijen
Het Drone2Go-project is een initiatief van Rijkswaterstaat en een samenwerking met verschillende overheidsinstanties, waaronder de politie, brandweer | NIPV (Nederlands Instituut Publieke Veiligheid), ILT Aerosensing, NVWA, Douane en de Kustwacht. Deze samenwerking is essentieel, omdat alle partijen ook grote meerwaarde zien in automatische drones.
“Ons doel is een gezamenlijk gebruik van drones, die door al onze partners gebruikt kunnen worden. Daarnaast werken we aan de realisatie van de techniek en wetgeving en stimuleren we de sector.”
Hierbij is verantwoord datagebruik belangrijk. Drones met camera’s en sensoren kunnen soms ook privacygevoelige informatie verzamelen. Ariea: “We willen hier op een veilige en verantwoorde manier mee omgaan. Het vraagt tijd om dit technisch en wettelijk juist te regelen, op een manier waarbij de privacy van de burger wordt beschermd.” Door onze krachten te bundelen, voorkomen we dat elke overheidsinstantie het wiel opnieuw uitvindt”.
"In 2025 starten we met praktijktesten in heel Nederland"
Uitdagingen zitten vooral in de wetgeving
Ons uiteindelijke doel is een netwerk van drones die door verschillende overheidspartijen gebruikt kunnen worden. Technisch is er nu al veel mogelijk om drones automatisch te laten vliegen. Toch duurt grootschalige inzet van automatische drones in Nederland nog wel enkele jaren, vooral door wettelijke beperkingen. Zo is vliegen buiten het zicht van de piloot (BVLOS) nog niet toegestaan. In onze praktijktesten doen we hier ervaring mee op.