Verkeersregelaar

Testen in verschillende praktijkgebieden

Praktijktesten

Binnen het Drone2Go testen we samen met partners volop in de praktijk om naar het ambitieuze doel toe te werken. Zo test de brandweer bijvoorbeeld met een drone die zelfstandig een natuurbrand kan detecteren. En de politie test met een automatische drone die vanuit de meldkamer naar een incident kan worden gestuurd om snel een overzicht te geven van de situatie.

“In 2025 zijn we gestart met gezamenlijke praktijktesten op meerdere locaties in Nederland”, vertelt Ariea. Partners zetten de drones in voor diverse doelen, waarbij we bijvoorbeeld het delen van data testen en de betrouwbaarheid en veiligheid van de techniek beproeven. We volgen hiervoor onze roadmap en zijn gestart met proeven in onder andere in Den Helder en, bij de Noordzee (Stellendam en Scheveningen). Daarnaast bereiden we proeven voor langs de Merwede (Zicht op water) en in het oosten van het land (BVLOS/UTM). Hieronder lichten we deze testen kort toe.

"In 2025 testen we in de praktijk op diverse plekken in Nederland"

Den Helder

In Den Helder testen we samen met de provincie Noord Holland en het Nationaal Dataportaal Wegverkeer. We onderzoeken hoe een automatische drone kan worden ingezet tijdens bijvoorbeeld drukte op de weg of incidenten. Door live beelden te delen, gezamenlijk kunnen opereren bij incidenten op de (vaar)weg. Een belangrijke stap hierbij is het vliegen buiten direct zicht van de piloot (BVLOS).

Noordzee: Scheveningen en Stellendam

In Scheveningen vliegen we met een politie-drone boven de Noordzee. Deze drone kan, net als een helikopter, recht omhoog opstijgen en landen dankzij de rotors, maar vliegt verder als een vliegtuig en kan daardoor lange afstanden afleggen. We onderzoeken hoe we de drone kunnen inzetten: om verdachte objecten op te sporen, drenkelingen te vinden of te controleren of containers goed vastzitten.

In Stellendam testen we ook met een drone. Hier onderzoeken we hoe stabiel de verbindingen zijn naar zee, of er interferentie is met andere systemen en hoe zoute lucht de techniek beïnvloedt. De resultaten van onze testen dragen bij aan de realisatie van verantwoorde, uitvoerbare wetgeving, die nodig is voor een landelijk dekkend dronenetwerk.” Daarnaast testen we apparatuur die zowel drones als bemande vliegtuigen zichtbaar maakt voor elkaar.  

Langs de Merwede: zicht op water

De bedoeling is om te testen of de ILT bijvoorbeeld geheel geautomatiseerd ontgassingen kunnen meten met drones die getriggerd worden door e-noses langs de waterkant. Een e-nose is een elektronisch apparaat dat geuren of gassen detecteert en herkent met behulp van sensoren en slimme software. De e-noses  hiervoor moeten eerst geplaatst worden langs de rivier.  Daarnaast kunnen we met de drone ook illegale visserij of olieverontreinigingen detecteren.

Oost-Nederland: BVLOS/UTM

De politie is in gesprek met diverse partners om te kijken of we een UTM-systeem kunnen testen. Een Unmanned traffic management systeem is een digitaal systeem om het luchtruim voor drones veilig te beheren. Hier willen we de operationele functies van het systeem testen, zoals bijvoorbeeld de vluchtplanning, detectie en vermijden, geofencing (digitale schutting) en noodsituaties.

Drone2Go begint in kleine gebieden en wil het netwerk zo uitbreiden

Ondanks dat de regelgeving voor grootschalige inzet naar verwachting pas rond 2030 gereed zal zijn, blijft Ariea optimistisch: “De komende jaren realiseren we samen met onze partners de techniek en werken we verder aan de benodigde wetgeving. Op deze manier kunnen we ons netwerk al op kleine schaal gaan inzetten op locaties waar drones wettelijk al zijn toegestaan. “Stap voor stap werken we vanuit deze kleine gebieden toe naar gezamenlijk gebruik van onze drones in Nederland.”