Rijkswaterstaat wil in 2030 klimaatneutraal zijn én circulair werken. Daarom werken we hard aan een schone, duurzame leefomgeving. Dat is ook te zien langs de Zeeuwse wegen. Eén van de manieren waarop dat gebeurt, is door het vervangen van de oude lampen op de lichtmasten door ledverlichting. Glenn de Kock, assetmanager bij Rijkswaterstaat, vertelt wat er precies gaat gebeuren.

Glenn de Kock, assetmanager Rijkswaterstaat

“Ledlampen zijn niet alleen veel zuiniger dan hun voorgangers, maar ook slimmer”

“Als assetmanager ben ik verantwoordelijk voor de e-installaties op het hoofdwegennet. Denk hierbij aan openbare verlichting, pompinstallaties bij fietstunnels, verkeerslichten en dynamische routeinformatiepanelen (DRIP’s). Momenteel zijn we bezig met de voorbereidingen om ongeveer 1.250 armaturen te vervangen. Armaturen zijn de lamphouders die je bovenop lichtmasten ziet. Langs de A58, N57, N59 en de N61 verwijderen we de oude verlichting en brengen we nieuwe led-verlichting aan. Die oude lampen gebruiken een stuk meer energie dan de nieuwe lampen.”

Slimme verlichting

De ledlampen zijn niet alleen veel zuiniger dan hun voorgangers, maar ook slimmer, vertelt Glenn. “De nieuwe lampen kunnen we dimmen, we kunnen vanaf afstand storingen aflezen en op termijn kunnen we ze laten samenwerken met weerstations. Nu is het nog zo dat de lichten ‘s avonds aan- en ‘s ochtends uitgaan. Maar we hoeven niet overal de hele nacht op volle sterkte te verlichten voor een paar auto’s, dat kan ook gereduceerd. We besparen al energie door van gewone lampen naar led te gaan, maar we kunnen nog meer besparen door ’s nachts de lichten te dimmen.”

Veiliger

Op termijn wordt het ook mogelijk de verlichting aan te passen aan de weersomstandigheden. “Met de informatie van weerstations is het systeem zo slim dat op een slechte winterdag het licht aan gaat, bijvoorbeeld bij veel regen of mist, waardoor het veiliger wordt op de weg. En er zijn nog meer mogelijkheden om met behulp van verlichting de verkeersveiligheid te vergroten. Zo wordt het straks ook mogelijk om bij een ongeval de hulpdiensten extra bij te verlichten.”

“We proberen zoveel mogelijk de hinder te beperken”

Nog duurzamer

Het vervangen van de oude lampen door ledverlichting is niet de enige manier waarop Rijkswaterstaat werkt aan duurzaamheid. Als verkeersborden kapot of versleten zijn, vervangt Rijkswaterstaat die niet langer door nieuwe aluminiumborden, maar door borden die gemaakt zijn van bamboe. Kapotte bermpaaltjes, die kleine paaltjes met reflectoren langs de kant van de weg, worden vervangen door paaltjes van ‘biobased’ materiaal. En wanneer geleiderails verzwakt zijn door schade of roest, worden niet meteen hele nieuwe rails teruggeplaatst. Het kan ook dat de oude rails worden opgeknapt. Zo worden de Zeeuwse wegen steeds een stukje duurzamer!

Meeliften

De armaturen worden tussen eind 2023 en eind 2024 per locatie vervangen, afhankelijk van verkeersluwe situaties. “We proberen zoveel mogelijk werkzaamheden met elkaar te combineren om de hinder te beperken. Bij rotondes en kruispunten kan het werk wel wat hinder opleveren. Om veilig te kunnen werken, zullen die af en toe worden afgesloten. We proberen het werk wel zoveel mogelijk in de nachten uit te voeren. Naast de armaturen zal op sommige locaties ook wel eens een kabel of besturingskast worden vervangen, dus de hinder varieert van een nacht tot enkele nachten.”

Ledverlichting bij spoorbrug over de A1

Aan is aan

Als de armaturen zijn vervangen, zullen de Zeeuwse weggebruikers dat zeker gaan merken, zegt Glenn. “De Zeeuwse wegen zijn straks beter verlicht. De oude verlichting is geel, de nieuwe is witter, wat meer scherpte geeft. En bovendien zullen weggebruikers merken dat de verlichting het overal weer doet. Want de afgelopen tijd konden op een aantal locaties de kapotte lampen niet gerepareerd worden, omdat het oude type verlichting niet meer leverbaar was. En verder hebben de led-armaturen geen voorgloeitijd: aan is aan. De oude verlichting werd al een aantal minuten van tevoren ingeschakeld om op te warmen. Deze verlichting doet het binnen 10 seconden. Dat is wel winst.”

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.