Je ziet er weinig van, maar een tunnel of een aquaduct bevat gemiddeld zo’n vijftig technische installaties voor de veiligheid. Een aantal installaties in de Vlaketunnel en het Dampoortaquaduct bereikt binnenkort het einde van hun levensduur. Ook het bedienings- en besturingssysteem heeft een upgrade nodig. Om de werkzaamheden uit te voeren moeten beide objecten een aantal dagen dicht. Dat dit voor overlast zorgt, is een feit, volgens omgevingsmanager Eric Eussen. “We doen ons best die zoveel mogelijk te beperken, door te kiezen voor hevige maar relatief korte hinder.”

“We doen ons best de overlast zoveel mogelijk te beperken”

Eric Eussen, omgevingsmanager

Eric vertelt wat Rijkswaterstaat gaat doen: “We vervangen bij zowel de Vlaketunnel als het Dampoortaquaduct drie technische installaties waaronder de camera’s. Op dit moment maken beide objecten nog gebruik van analoge camera’s. Als die een storing hebben, kunnen we ze niet meer repareren; de onderdelen hiervoor zijn niet meer te koop. Een camera in de tunnel zorgt ervoor dat een wegverkeersleider vanuit de verkeerscentrale het verkeer in de tunnel kan bekijken. Bij onveilige situaties kan hij meteen ingrijpen door bijvoorbeeld de tunnelbuis te sluiten.”

Vervangen

Daarnaast vervangt Rijkswaterstaat de omroepinstallaties, de intercom en krijgt het besturingssysteem een upgrade. Eric legt uit wat deze systemen doen: “De omroepinstallaties zijn noodzakelijk bij calamiteiten. Via deze luidsprekers roept de wegverkeersleider live berichten om. Zo kan hij direct instructies geven aan mensen in de tunnel of het aquaduct. De intercom is de telefoon in de hulppostkasten waarmee je direct contact hebt met de verkeerscentrale die op afstand de tunnel bedient. Stel dat je met de auto stil komt te staan in de tunnel, dan kan je met de intercom contact leggen met de wegverkeersleider. Tenslotte krijgt het besturingssysteem een upgrade. Dit systeem is nodig om de systemen op afstand te kunnen bedienen. Bijvoorbeeld om de slagbomen open en dicht te doen of de verlichting aan en uit te zetten.”

  1. Camerabewaking
  2. Intercom
  3. Omroepinstallatie
  4. Wegverkeersleider

Veiligheid

“Veiligheid is zeer belangrijk. Als de tunnels niet veilig zijn, gaan ze niet open”

De installaties die Rijkswaterstaat vervangt, moeten functioneren wanneer de tunnel of het aquaduct voor het verkeer open is. “Daarom kan verkeer tijdens de werkzaamheden niet veilig van de objecten gebruikmaken”, vertelt Eric. “Stel dat er iets gebeurt, dan moeten de installaties werken. Veiligheid is voor Rijkswaterstaat zeer belangrijk. Als de tunnels niet veilig zijn, gaan ze niet open. Voordat de tunnels weer open gaan, testen we uitgebreid de veiligheidskritische systemen, zodat we weten dat de tunnel veilig open kan voor het verkeer.”

Afsluitingen

Vanwege de werkzaamheden is de Vlaketunnel in beide richtingen afgesloten van dinsdag 31 oktober (21.00 uur) tot maandag 6 november (05.00 uur). Het Dampoortaquaduct gaat twee dagen daarna dicht; van woensdag 8 november (20.00 uur) tot maandag 13 november (06.00 uur). Omdat in deze periode minder verkeer in Zeeland is dan in het zomerseizoen, is voor deze periode gekozen.

Onder andere de camera's worden vervangen

Hinder

“Omleidingsroutes plaatsen en communiceren we al ver buiten Zeeland"

Wat doet Rijkswaterstaat om de hinder te beperken? Eric: “Dit zijn echt afsluitingen met impact voor de omgeving. We kunnen niet voorkomen dat er hinder ontstaat voor de weggebruiker. Op verschillende plekken wordt het verkeer omgeleid om vertragingen tot een minimum te beperken. “De omleidingsroutes plaatsen en communiceren we al ver buiten Zeeland. Op het moment dat de Vlaketunnel is afgesloten bereikt bijvoorbeeld het verkeer vanuit Antwerpen Middelburg sneller via de Westerscheldetunnel dan via de A58. Het meeste verkeer vanuit de richting Rotterdam leiden we om via Zierikzee." Weggebruikers worden geadviseerd te kijken of hun reis noodzakelijk is of dat een alternatief mogelijk is. Eric: “Werk indien mogelijk thuis, gebruik de fiets of het openbaar vervoer. Indien dit niet mogelijk is plan dan tijdig de route voor vertrek en houd rekening met flinke hinder, zeker in de ochtend- en avondspits.”

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.