Foto Van der Straaten

Rijkswaterstaat is bezig met het renoveren van aanlegsteigers en loswallen in de buurt van de Oosterscheldekering, de Veersedam en de Brouwersdam. Wat zijn eigenlijk loswallen? Wie maken er gebruik van en waarom renoveert Rijkswaterstaat ze? Bart de Groot, adviseur omgeving van Rijkswaterstaat, legt uit.

Bart de Groot, adviseur omgeving Rijkswaterstaat

“Bij de Brouwerdam en de Veerse Gatdam liggen enkele loswallen, waar schepen kunnen aanleggen om te laden en te lossen en waar mensen kunnen op- en afstappen. Zo wordt de loswal in de Middelplaathaven, bij de Brouwersdam, onder meer gebruikt door een bedrijf dat er onderzeebootjes test, door de Marine, voor het lossen van zand en door een rondvaartboot, waarvan de passagiers ter plekke kunnen overstappen op de toeristische tram van RTM.”

Loswallen

“De loswallen hebben het einde van hun levensduur bereikt”

De loswallen hebben het einde van hun levensduur bereikt, vertelt Bart. “Om de loswallen te renoveren, moesten we eerst een deel van de oude constructie afbreken. Daarna plaatsten we zogenoemde damwanden. Dat is een stalen wand die we diep in de grond slaan. Deze wanden houden het water tegen. Om te zorgen dat de damwanden stevig blijven staan, brengen we ook nieuwe legankers aan. Dat zijn horizontale staven die de damwanden op hun plek houden. De damwanden plaatsen we een klein stukje voor de oude loswal, in het water. Er zit dus ruimte tussen de oude loswal en de nieuwe damwand. Deze ruimte storten we vol met zand. Ten slotte dekken we het geheel af met betonplaten. Aan de loswal van de Brouwersdam hebben we iets meer werk dan aan de loswal van de Veerse Gatdam. Daar voorzien we de toegangsweg naar de loswal meteen van een nieuwe laag asfalt.”

Plaatsen nieuwe damwanden, loswal Brouwersdam (foto: Van der Straaten)

Aanlegsteigers

“Behalve de loswallen renoveert Rijkswaterstaat ook enkele aanlegsteigers”

Behalve de loswallen renoveert Rijkswaterstaat ook enkele aanlegsteigers. Het gaat daarbij om de steigers in vier havens rondom Neeltje Jans: de Binnenhaven en Buitenhaven Noordland, de Vluchthaven Neeltje Jans en de Roggenplaathaven. “Deze steigers zijn ook einde levensduur en moeten na renovatie voldoen aan de nieuwste eisen en normen”, zegt Bart. “De steigers hebben verschillende gebruikers. Zo zijn er de wachtsteigers rondom het Noordland voor de Roompotsluis, waar passerende schepen wachten tot ze de sluis in kunnen. De Rijkssteiger in de Binnenhaven Noordland wordt gebruikt door de Rijksrederij, dat zijn de eigen schepen van Rijkswaterstaat.”

De loswal is bijna klaar (foto: Van der Straaten)

Bekijk de volledige planning van de werkzaamheden aan de aanlegsteigers en loswallen op de projectpagina op rijkswaterstaat.nl.

Zwaar stalen dek

In de Vluchthaven Neeltje Jans haalt Rijkswaterstaat één steiger weg en renoveert ze een andere. Bart: “Hier verwijderen we de oude verflaag en brengen we een nieuwe laag aan, net als bij de steiger in de Roggenplaathaven. De steigers bij de Roompotsluis waren in een slechtere staat dan verwacht. Deze steigers worden nu helemaal vervangen door kunststof exemplaren wat ook duurzamer is dan het oude materiaal. Van de Rijkssteiger wordt het dek vervangen door een zwaardere stalen variant, omdat hij sterk genoeg moet zijn om met een heftruck overheen te rijden.” Het werk in de Roggenplaathaven en rondom Neeltje Jans is al klaar. De Rijkssteiger moet in december gereed zijn. Voor de steigers in de Roompotsluis is nu een tijdelijke oplossing gevonden. In april volgend jaar moet de steiger vernieuwd zijn, op tijd voor het nieuwe vaarseizoen.

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.