Dit najaar verving Rijkswaterstaat de haalkabels en de veerbuffers van de westkolk van de Kreekraksluizen. De Kreekraksluizen hebben een voor Zeeuwse begrippen uniek mechanisme: de sluisdeuren van de Kreekraksluizen worden met kabels opgetild tussen twee heftorens. Deze kabels waren aan vervanging toe. We namen een kijkje bij de werkzaamheden.

Mike Hooijmaijers, werkvoorbereider Scaldis
Theo van Ee, werkvoorbereider Scaldis

Mike Hooijmaijers en Theo van Ee leiden ons rond over het sluizencomplex. Ze zijn allebei werkvoorbereider bij aannemer Scaldis, een combinatie van Heijmans Infra en Istimewa Elektro. De Kreekraksluizen bestaan uit een oost- en een westkolk. De twee identieke schutsluizen zijn 320 meter lang en 24 meter breed. Mike: “De torens, waar de sluisdeuren tussen zitten, zijn 35 meter hoog. Elke vijftien jaar vervangt Rijkswaterstaat de stalen haalkabels die de deuren omhoog hijsen en weer laten zakken. Bovenin de torens zitten de haalkabels vast aan veerbuffers. Ook die zijn aan vernieuwing toe. Deze buffers zorgen ervoor dat de haalkabels niet te zwaar belast worden tijdens het bewegen van de 170 ton zware sluisdeur.”

Puzzelen

“Scaldis is zo’n zes maanden geleden begonnen met de voorbereiding van dit project,” zegt Mike. “De grootste uitdaging van dit karwei was hoe we de veerbuffers uit- en in de torens gingen hijsen. De veiligheidseisen zijn tegenwoordig strenger dan bij de bouw in 1975, maar de ruimte om in de torens te werken is nog net zo krap. We bedachten daarom een manier om de veerbuffers en haalkabels op een veilige manier te bevestigen.” Theo vult aan: “In de voorbereiding moesten we dus enorm veel puzzelen, maar dat maakt dit een leuk project.”

De torens van de Kreekraksluizen

Brainstormen

“Rope access specialisten zijn gewend om veilig op grote hoogte te werken”

“Halverwege de torens zitten deuren, maar die zijn te klein voor de veerbuffers. We konden de veerbuffers dus niet via de deuren naar buiten hijsen,” legt Theo uit. “We zijn daarom samen met Rijkswaterstaat en alle onderaannemers gaan brainstormen hoe we het dan moesten doen. We besloten om de veerbuffers in de toren helemaal tot in de kelder te laten zakken.” Mike wijst op de grote opening naast de toren. “Deze ruimte staat rechtstreeks in verbinding met de toren. Als je de veerbuffers helemaal in de kelder laat zakken, kan een hijskraan de veerbuffers van buiten de toren weer overpakken. Hiervoor ontwierpen we een stalen frame dat precies door het luik past.”

Veilig werken op hoogte

Samen met Rijkswaterstaat werd ook besloten om rope access specialisten in te huren. Dit zijn technici die letterlijk in de touwen hangen om werkzaamheden uit te voeren. Theo: “Ze zijn gewend om veilig op grote hoogte te werken. Ze inspecteren en onderhouden bijvoorbeeld windmolens. Bij dit karwei schroeven ze boven in de torens de haalkabels en veerbuffers vast. Werken met rope acces specialisten is veiliger dan wanneer je bijvoorbeeld steigers moet opbouwen in de smalle torens”.

Verwisselen van de haalkabels

Hergebruik

“De veerbuffers die we uit de torens gehesen hebben, laten we helemaal reviseren”

De veerbuffers zijn compleet gereviseerd. Voor de torens van de westkolk zijn namelijk de oude veerbuffers uit de middelste torens van de Kreekraksluizen gebruikt. Deze torens zijn al jaren niet meer in gebruik, maar de veerbuffers waren opgeslagen in een loods van Rijkswaterstaat. Mike: “In 2024 verwisselen we naast de veerbuffers en haalkabels, ook de sluisdeuren van de oostkolk. De veerbuffers die we nu uit de torens gehesen hebben, laten we helemaal reviseren en gebruiken we volgend jaar voor de oostkolk.”

De kracht van herhaling

De herhaling maakt deze klus volgens Mike en Theo erg leerzaam. “We leren telkens hoe we het bij de volgende torens beter kunnen doen”, aldus Mike. “Alle betrokken partijen schrijven in de bouwkeet op post-its verbeterpunten op en die plakken we op een groot bord. Direct nadat we klaar waren met de eerste twee torens bespraken we alle punten met onze onderaannemers en Rijkswaterstaat.” Theo vult aan: “Op basis van die evaluaties voeren we constant verbeteringen door, waardoor we de werkzaamheden nog veiliger en efficiënter kunnen uitvoeren.”

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland.

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.