Oosterscheldekering

Afsluiting Oosterscheldekering probleemloos verlopen

Samenwerken

In mei en juni van dit jaar is de leuning van de Oosterscheldekering vervangen. Daarvoor moest de kering 26 nachten dicht. Janneke Schroevers van Rijkswaterstaat en Viola Vink van aannemerscombinatie Scaldis hadden heel wat werk om iedereen op tijd te informeren. En met succes: er kwamen vrijwel geen klachten.

Viola Vink, omgevingsmanager combinatie Scaldis OSK

Nadat eerder de leuning aan de kant van de Noordzee is vervangen, kreeg dit voorjaar de Oosterscheldekant een nieuwe leuning. Om dit te kunnen doen, werd de N57 van rotonde Banjaard tot rotonde Kraaijensteinseweg bij Westerschouwen ’s nachts afgesloten. En dat had nogal wat impact, vertelt Viola. ‘Niet eens omdat er zoveel verkeer overheen rijdt maar omdat dit, vanwege de Oosterschelde, een van de weinige uitvalswegen in de omgeving is. Omrijden duurt lang en kan alleen via de Zeelandbrug.’ Bovendien was de afsluiting niet elke nacht hetzelfde, voegt Janneke toe. ‘Soms ging de weg om 8 uur ‘s avonds dicht, soms om 9 uur, afhankelijk van de bepalingen over werkbare uren in verband met feestdagen en vakantie. En als de Zeelandburg dicht was voor een reparatie of maandelijks onderhoud, moesten wij openblijven.’

Janneke Schroevers-Wattel, omgevingsmanager Rijkswaterstaat

Logboek

Het was dus belangrijk alle mogelijke betrokken partijen goed te informeren. Viola: ‘Janneke en ik zijn begonnen met alle stakeholders in het gebied in beeld brengen. Welke bedrijven zijn gevestigd op Neeltje Jans of zijn afhankelijk van de haven daar, wie is bezig op de werkweg van de kering en wie moet intern bij RWS op de hoogte zijn. Daarmee hebben we een omgevingsplan gemaakt, een soort logboek. Per stakeholder beschreven we wat we moesten doen: bij de plannen betrekken, vroegtijdig informeren, alleen een mailtje sturen, en wanneer dan? Dat boek werd steeds groter en uitgebreider.’ Die inventarisatie heeft veel gebracht, vertelt Viola. ‘Niemand heeft zich gepasseerd gevoeld en dat maakte de hinderbeleving van de afsluiting zelf wat minder heftig.’

"Niemand heeft zich gepasseerd gevoeld en dat maakte de hinderbeleving van de afsluiting zelf wat minder heftig"

Mooi resultaat

Janneke nam vanuit RWS de publiekscommunicatie voor haar rekening. ‘Daarvoor hebben we geofencing ingezet. Hierdoor kregen gebruikers van Facebook en Instagram die zich in een vooraf bepaalde gebied bevonden, een vooraankondiging over de afsluiting in hun tijdlijn op social media. Als ze daarop klikten, kregen ze direct informatie van RWS over de afsluiting en konden ze doorklikken naar de website. Deze advertenties zijn bijna 400.000 keer weergegeven en zorgden voor ruim 12.000 clicks naar de projectpagina van RWS.’ Ditzelfde gebeurde tijdens de werkzaamheden zelf. De social media-posts werden in deze periode ruim 735.000 keer weergegeven en leidden tot ruim 25.000 clicks naar de RWS-website.

De socialmediacampagne rond de afsluiting van de Oosterscheldekering

Vaker dan gebruikelijk

De hele periode liep er bovendien een campagne op DPG Media. ‘Wie binnen het bereik van de geofence digitaal een krant van DPG Media opende, zag op de pagina een advertentie over de afsluiting,’ vertelt Janneke. ‘Hierdoor werden nog eens 125.000 mensen bereikt, die twee keer vaker dan gebruikelijk doorklikten naar de projectpagina. Een mooi resultaat.’ Daarnaast werd het publiek geïnformeerd via de reguliere communicatiemiddelen als persbericht, RWS-website en FAQ-lijst, met antwoord op vragen die mogelijk via de landelijke 0800-lijn zouden kunnen binnenkomen. ‘Mede daardoor hebben we maar vijf vragen gehad en die gingen voornamelijk over verkeersborden die nog niet goed stonden. Over de afsluiting kregen we geen klachten.’

  1. Tijdelijke leuning
  2. Nieuwe en tijdelijke leuning

Meelifters

Behalve de stakeholders moest Viola ook zorgen dat de meelifters op het juiste moment op of juist niet op de weg kwamen. Meelifters zijn partijen die tijdens de afsluiting ook op of aan de weg bezig zijn. ‘Bijvoorbeeld E-Connection, een exploitant van windmolens, wilde van de afsluiting gebruikmaken om delen van een nieuwe windmolen naar de bouwlocatie te brengen. De onderdelen werden per schip naar Neeltje Jans gebracht. En zodra de N57 ’s avonds dicht ging, reden die onderdelen voor ons uit tot de plek waar de windmolen werd opgebouwd. Ook bedrijven als Equans, Kiwa en Mourik konden tijdens de nacht hun werk doen. Dat werkte prima. De afspraken stonden zwart op wit en werden gedeeld met uitvoerders ter plaatse. Dat is door iedereen als heel fijn ervaren.’ 

Vertrouwen

Viola kijkt tevreden terug op het project. ‘Ik had altijd het gevoel: we pakken het samen op. We kregen van RWS veel ruimte om zelf beslissingen te nemen, wat wel of niet kon. Er was vertrouwen in: jullie regelen het wel, hou ons op de hoogte, komt goed.’ Janneke kan dat beamen: ‘Viola nam me mee in alle mails die ze stuurde, de vastgelegde communicatie en de aangepaste stakeholdersanalyse. Dan kan je niet anders dan vertrouwen dat het goed komt.’