
Vier bruggen krijgen dringende onderhoudsbeurt
Vooruitblik
Vier bruggen op de grens van Zeeland en West-Brabant zijn volgend jaar enige tijd afgesloten wegens reparatie- en vervangingswerkzaamheden. Gelukkig blijft de extra reistijd door de omleidingen zeer beperkt. De werkzaamheden behoren tot de overbruggingsmaatregelen, die nodig zijn om de bruggen veilig te houden totdat het groot onderhoud wordt uitgevoerd.

Robert Tol, technisch adviseur Rijkswaterstaat
De bruggen die worden gerepareerd zijn de Slaakburg, Bathse brug, Kreekrakbrug en de Vossemeersebrug, die allemaal over het Schelde-Rijnkanaal liggen. Eind dit jaar beginnen de werkzaamheden aan de onderkant van de Slaakbrug, maar het werk waar de omgeving hinder van gaat ondervinden vindt plaats in 2026. Technisch adviseur Robert Tol: ‘Het gaat bij de vier bruggen om ongeveer dezelfde werkzaamheden: het vervangen van de voegovergangen, opleggingen, asfalt en vangrail op de brug.’ De werkzaamheden behoren tot de geplande renovaties’, vertelt Jeanine Bruijnes, adviseur omgeving. ‘Dit werk kan niet wachten tot het groot onderhoud dat over vijf tot tien jaar gepland staat. Dit is nodig om de bruggen veilig in gebruik te houden voor de weggebruiker.’ Robert vult aan: ‘Een aantal onderdelen is echt einde levensduur. Dat kan risico’s voor de gebruikers of de constructie kan opleveren als we dit onderhoud niet op korte termijn uitvoeren. Daarom is dit werk vooruit getrokken.’

Jeanine Bruijnes, adviseur omgeving Rijkswaterstaat
Verkeersbelasting
Een belangrijke reden voor het werk aan de Bathse brug en de Slaakbrug is dat de opleggingen en voegovergangen tussen de betonnen pijlers, het landhoofd en de stalen brug aan vervanging toe zijn, zegt Robert. ‘Die geven de brug de ruimte om te vervormen met de verkeersbelasting en temperatuurwisselingen.’ Bij de Slaakbrug zijn dat ook de belangrijkste werkzaamheden. ‘De voegovergangen daar zijn in zo'n staat dat we ze periodiek monitoren. Dat is na de vervanging niet meer nodig. We nemen daar ook het asfalt en de vangrail mee. Bij de Vossemeersebrug zijn de opleggingen eerder al vervangen, dus daar is vooral werk aan de voegovergangen en het asfalt gepland. De Kreekrakbrug heeft als enige een stalen rijdek. Dat moeten we inspecteren op schade, herstelwerk uitvoeren en nieuw gietasfalt aanbrengen. Gietasfalt is een waterdicht type asfalt, vaak gebruikt voor brugdekken. Daarnaast gaan we de vangrail, brugranden en leuningen vervangen.’
Raakvlakprojecten
Bij de planning is rekening gehouden met andere projecten in de omgeving, om Zeeland bereikbaar te houden. Jeanine: ‘Met de Provincie Zeeland hebben we afgesproken dat we klaar zijn met de Slaakbrug voordat het werk aan de Zeelandbrug begint, zodat verkeer kan uitwijken. En voor de Kreekrakbrug hebben we moeten schuiven om niet tegelijk dicht te zijn met de Vlaketunnel. De vier bruggen liggen allemaal op de grens met West-Brabant, dus we hebben overleg met verschillende gemeenten, provincies, waterschappen en veiligheidsregio’s. Ook tijdens de uitvoering behouden we voortdurend contact met elkaar en kunnen we tijdig bijsturen indien nodig.’
"Het zijn oude bruggen, je weet nooit wat je tegenkomt, ook al probeer je het zo goed mogelijk voor te bereiden en te plannen"
Onvoorziene omstandigheden
Het werk aan de bruggen is behoorlijk specifiek, zegt Robert. ‘Er zijn verschillende gespecialiseerde bedrijven bij betrokken en we hebben een vrij intensieve ontwerpfase achter de rug. Het interessantste deel is het vervangen van de opleggingen, waar de brug op rust. Om die te vervangen zijn hulpconstructies nodig die de brug tijdelijk opvangen. De brug moet als het ware iets worden opgevijzeld. Het gaat echt maar om enkele centimeters, zodat de opleggingen net vrijkomen. Dat gaat heel geleidelijk met veel tussentijdse metingen. Dit zijn belangrijke handelingen om de brug op z’n plek te houden en de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, terwijl het verkeer er veilig overheen kan blijven rijden.’ En je moet altijd rekening houden met onvoorziene omstandigheden, vult Jeanine aan. ‘Het zijn oude bruggen, je weet nooit wat je tegenkomt, ook al probeer je het zo goed mogelijk voor te bereiden en te plannen. Daarom blijft het bij dit soort projecten altijd spannend tot het einde.’



