Introductie

Dit artikel hoort bij: Bereikbaar Zeeland | 5

Bereikbaar Zeeland: voortgang en mijlpalen

Rijkswaterstaat investeert in het onderhoud aan bruggen, sluizen, wegen en waterwerken in Zeeland. Veel van deze objecten zijn gebouwd in de jaren 60, 70 en 80 en een groot deel is aan renovatie of vervanging toe. Benieuwd wat we de afgelopen tijd zoal hebben gedaan in het kader van een Bereikbaar Zeeland? U leest hier het laatste nieuws.

Buispalen in kanaal Gent-Terneuzen opgeknapt

De buispalen bij de draaibruggen Sas van Gent en Sluiskil zijn onlangs opgeknapt. De stalen deksels die de palen voorheen afsloten, vervingen we door kunststof hoezen. Naast deze felgele hoezen beschikken de palen nu over aanvaringsdetectie, radarreflectie, verlichting én mistlampen. Ze zijn eenvoudig te monteren, vergen minder onderhoud en gaan langer mee. Dat maakt ze duurzamer dan de stalen deksels van vroeger.

Het opknappen van de buispalen die onder meer de vaarweg aanduiden, maakt onderdeel uit van een aantal voorbereidende werkzaamheden in aanloop naar de grote renovatie van de draaibruggen over het kanaal Gent-Terneuzen. In 2022 moderniseren we de elektrotechnische-, hydraulische- en besturingsinstallaties die ervoor zorgen dat de bruggen open en dicht kunnen draaien. Ook maken we beide bruggen op afstand bedienbaar.

Nieuwe gele kunststof hoezen sluiten de meerpalen af

Inspecties aan 10 Rijksbruggen in Zeeland

We inspecteren in augustus 10 Rijksbruggen in Zeeland. Deze bruggen zijn gebouwd in de jaren 70, 80 en 90 van de vorige eeuw en verschillende onderdelen naderen het einde van hun levensduur. Vooruitlopend op de toekomstige renovaties, voeren we inspecties uit die ons een nóg beter beeld geven bij de huidige staat van de bruggen. Met behulp van hoogwerkers, laagwerkers en pontons vanaf het water onderzoeken we onder andere de rijdekken, stalen constructies en elektrotechnische installaties.

Om de hinder zoveel mogelijk te beperken doen we dat bij de Postbrug, Vlakebrug, Slaakbrug, Vossemeersebrug en Tholensebrug ’s nachts. We sluiten de bruggen dan af voor autoverkeer. Bij de Kreekrak- en Bathsebruggen voeren we de inspecties overdag uit en blijft er 1 rijstrook beschikbaar. Tijdens de inspecties aan de Leidingenbrug begeleiden we het verkeer op een aantal momenten langs het werkvak over de brug. Door middel van een BAS-bericht stellen wij de scheepvaart op de hoogte van snelheids- en breedtebeperkingen.

Eerder hielpen drones ons al bij het inspecteren van de bruggen

Vervanging grendelinrichting voor zuidelijke jachtensluis Krammer

Rijkswaterstaat vervangt begin juli 2021 de grendelinrichting aan de Zijpezijde van de zuidelijke jachtensluis in het Krammersluizencomplex. De grendelinrichting is defect en moet vervangen worden. De grendelinstallatie is essentieel voor het vergrendelen van de sluisdeur onder invloed van grote waterweerstand.

Vanwege het defect is de zuidkolk op dit moment al gestremd. De werkzaamheden starten op 8 juli, en duren tot en met 15 juli. De noordkolk is in deze periode wel beschikbaar, met uitzondering van 8 en 15 juli. Op deze data zijn beide jachtensluizen gestremd vanwege de werkzaamheden. Op aanwijzing van extra patrouillevaartuigen die wij inzetten, is het dan mogelijk om mee te varen door de noordelijke sluis voor de beroepsvaart. Gedurende de gehele periode van stremming kan bij een groot aanbod van vaarverkeer de wachttijd oplopen. Op 16 juli zijn beide jachtensluizen weer beschikbaar. Lees meer over de vervanging van de grendelinrichting.

De sluisdeur van de zuidelijke jachtensluis

Herstel remming- en geleidewerken op diverse locaties

In Vluchthaven Tholen, Sluizencomplex Hansweert én de Kreekraksluizen wordt sinds april gewerkt aan het opknappen van civiele onderdelen, zoals de steigers, remming- en geleidewerken die de schepen in en uit de sluiskolk leden. Deze onderdelen zijn al lang geleden gebouwd en de materialen zijn in de loop der jaren beschadigd door invloeden van buitenaf, zoals de wind, water en zon. Daarom voorzien we ze van een nieuwe beschermende verflaag en vervangen we waar nodig verweerd hout of verroeste onderdelen door duurzaam materiaal.

We renoveren de remming- en geleidewerken in verschillende voorhavens

Wandeltochten door het Verdronken Land van Zuid-Beveland

Dit najaar slaan Rijkswaterstaat en Natuurmonumenten de handen ineen. We brengen de Zandkreekgeul op diepte en gebruiken een deel van het baggerslib dat hierbij vrijkomt, om het Verdronken Land van Zuid-Beveland op te hogen. Een belangrijk voedselgebied voor vogels dat onder water dreigt te verdwijnen door zandhonger. Sinds de aanleg van de Oosterscheldekering is de stroming namelijk minder sterk geworden en is er geen natuurlijke opbouw meer van de slikken en zandplaten.

In oktober en november hogen we daarom een oppervlakte van zo’n 15 ha ongeveer 50 cm op. Dit geeft vogels onder invloed van de getijden langer de tijd om op zoek te gaan naar voedsel. Zoals wormen, schelp- en schaaldieren. Wil jij de dynamiek van slik, wind en water aan den lijve ondervinden? Dat kan! Tussen 4 augustus en 18 december organiseert Natuurmonumenten elke maand een excursie door dit bijzondere natuurgebied, waar je normaal niet mag komen. Lees meer over de natuurlijke tocht door het verdronken Land van Zuid-Beveland en meld je aan.

Samen met Natuurmonumenten herstellen we dit bijzondere natuurgebied

Eerste rotondes Schouwen-Duiveland opgeleverd

Zeeland is sinds april 2 rotondes rijker. De kruisingen bij de Kraaijensteinweg (N57) met Cauersweg en die met de Daleboutsweg bij Burgh-Haamstede hebben plaatsgemaakt voor 2 rotondes. Deze rotondes werden tussen februari en april gerealiseerd, waarna ze in 1 weekend op de hoofdweg aangesloten konden worden. Met de aanleg van beide rotondes verbeteren we de verkeersveiligheid van de N57 bij Burgh-Haamstede.

Meer informatie over de in totaal 5 rotondes en een nieuw aan te leggen wegdeel op Schouwen-Duiveland vindt u op de projectpagina.

Kraaijensteinweg (N57) met Cauersweg
Daleboutsweg
Beeldmerk Bereikbaar Zeeland

Op de hoogte blijven?

We houden u graag op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het groot onderhoud aan de infrastructuur. Dat doen we onder andere via de nieuwsbrief Bereikbaar Zeeland, waarop u zich kunt abonneren. Benieuwd naar alle projecten? Neem dan eens een kijkje op de projectpagina Bereikbaar Zeeland

Wanneer u de weg of het water op gaat, bekijk dan voor vertrek Van A naar Beter of Vaarweginformatie.nl voor de actuele reisinformatie.