De elfde editie van InfraTech in Ahoy Rotterdam vormde 21 januari 2015 het decor voor de Rijkswaterstaat Marktdag 2015. Hoe kunnen we samen blijven werken aan een sterke Nederlandse infrastructuur? Dat was de centrale vraag waarover Rijkswaterstaat in gesprek ging met de markt.
Een dag vol ontmoetingen
Op de Marktdag 2015 stroomde Ahoy in rap tempo vol met onze zakelijke partners uit de markt. Naambadge om, programmaboekje in de hand: klaar voor een dag vol geslaagde ontmoetingen en nieuwe contacten. Geanimeerde gesprekken met elkaar en vertegenwoordigers van onze 4 inkoopdomeinen volgden al snel. Tijdens workshops, in VIP-meetings en na afloop van de bevlogen speeches van Jan Hendrik Dronkers (directeur-generaal Rijkswaterstaat) en Cees Brandsen (hoofdingenieur-directeur Grote Projecten en Onderhoud).
Bekijk hieronder een korte sfeerimpressie van de Marktdag 2015 (duur: 2:40).
Partners in business
Monique Smeijers (algemeen directeur Corporate Dienst) en Mario Penzen (directeur Bedrijfsvoering en Inkoop) gaven de aftrap voor de Marktdag 2015 met de opening voor het inkoopdomein Bedrijfsvoering. De Corporate Dienst (CD) van Rijkswaterstaat wil samen met de markt uitgroeien tot partner in business. Dat betekent elkaar ideeën geven en samen kansen creëren. Maar ook belemmeringen in de samenwerking laten zien en aanpakken. Aangeven wat wel en niet kan. In gesprek blijven en hierin investeren.
Zeker nu is input van de markt welkom, want er is de afgelopen tijd veel veranderd voor de CD. Naast dat het organisatieonderdeel de bedrijfsvoering van Rijkswaterstaat in al zijn facetten verzorgt – van advocatenkantoor tot de Landelijke Informatielijn –, heeft de CD tegenwoordig ook een Rijksbrede rol. Het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) van Rijkswaterstaat, gehuisvest bij de CD, zal meer en meer andere overheidsorganisaties als klant krijgen. Ook de reorganisatie van Rijkswaterstaat heeft impact op de inkoop. Door de nieuwe organisatiestructuur zijn werkprocessen veranderd die weer aan elkaar gekoppeld moeten worden. Daarnaast staan nieuwe ontwikkelingen als innovatief (biobased) inkopen, digitaal aanbesteden en e-factureren voor de deur. Het zijn allemaal uitdagingen die de CD in overleg met leveranciers wil aangaan, om samen maximale maatschappelijke waarde te bereiken.
#rwsmarktdag
In een plenaire sessie voor alle inkoopdomeinen nam gespreksleider Lars Sørensen de markt op interactieve wijze mee in de plannen van Rijkswaterstaat voor de toekomst. Zijn oproep aan de zaal: stuur via Twitter (#rwsmarktdag) of sms uw vragen door aan mij (hij had zijn smartphone bij zich). Dan zorg ik ervoor dat ze bij de sprekers van vanmiddag terechtkomen. Zo gezegd, zo gedaan: als een redactie voorzag het publiek Sørensen van input.
Linda Geerlings, directeur Bedrijfsvoering en Kennisinkoop, heette vervolgens iedereen van harte welkom. Zij daagde de aanwezigen uit om niet eerder weg te gaan voordat ze helder hadden hoe ze de koers van hun bedrijf kunnen afstemmen op de ambities van Rijkswaterstaat. Wat de markt zelf uit de samenwerking met Rijkswaterstaat kan halen, hoort hier uiteraard ook bij.
Bekijk hieronder de video van de opening van de plenaire sessie en het welkomstwoord van Linda Geerlings (duur: 06:49).
Are we fit for the future?
Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal Rijkswaterstaat, stond voor de uitdaging om anderhalf uur aan speechmateriaal terug te brengen naar een minuut of 8. Hij liet er daarom geen gras over groeien en stelde direct een belangrijke vraag bij de nieuwe marktvisie van Rijkswaterstaat voor 2015: are we fit for the future?
Dronkers denkt eigenlijk van niet, want de crisis drukt nog zwaar op de bouwsector. Dat leidt tot weinig opdrachten, overcapaciteit, lage prijzen en dus vechtcontracten. Tegelijkertijd staat Rijkswaterstaat voor een enorme vervangingsopgave: vóór 2040 moeten 50 sluizen vervangen worden. En er komt nog veel meer aan. Ons hele infranetwerk is na de oorlog gebouwd en daardoor in de nabije toekomst aan vervanging toe. Andere uitdagingen zijn de nieuwe Deltabeslissingen, het hoogwaterbeschermingsprogramma en het mobiliteitssysteem dat over de kop gaat door nieuwe technologie.
Om toekomstbestendig te worden wil Dronkers ten eerste af van vechtcontracten. Daarnaast moet er een betere balans komen tussen kennis, processen en procedures. Meer nadruk op kennis en processen, minder nadruk op procedures. Essentieel hierbij is een nieuwe cultuur in de bouw, een andere werkwijze. Een nieuwe visie die Dronkers samen met de markt wil ontwikkelen. Met aandacht voor de inbreng van burgers en opdrachtnemers. En met de mogelijkheid om tijdens projecten innovaties door te kunnen voeren.
Join the club. Dronkers wil in 2015 met de markt een trendbreuk maken. Een andere cultuur organiseren die echt samenwerking uitstraalt. Dat moeten Rijkswaterstaat en zakelijke partners elkaar gunnen. Want alleen dan worden we fit for the future. Dronkers is in ieder geval gepassioneerd: hij gaat ervoor en gaat ervanuit dat de markt dat ook doet.
Bekijk hieronder de speech van Jan Hendrik Dronkers (duur: 10:23).
Prangende vragen
Mede op basis van de inbreng van de zaal, stelde Lars Sørensen enkele prangende vragen over de nieuwe marktvisie aan Cees Brandsen, hoofdingenieur-directeur van Grote Projecten en Onderhoud. Brandsen is verantwoordelijk voor de inkoop van kennis, kunde en projectmanagement voor de grote projecten van Rijkswaterstaat. Daarnaast bekijkt hij met de 4 inkoopdomeinen hoe de samenwerking met de markt beter kan.
Sørensen en Brandsen hadden het onder meer over de waardering van de markt voor Rijkswaterstaat, teleurstelling in projecten, creatieve oplossingen zoeken, de reorganisatie van Rijkswaterstaat, de noodzaak en uitdagingen van grote projecten en het samen ontwikkelen van de nieuwe marktvisie.
Bekijk hieronder het gesprek tussen Sørensen en Brandsen (duur 16:00).
Liftend naar Istanbul, met caravan
Tjerk Ridder inspireerde de markt met een prikkelend voorbeeld van hoe samenwerking tot mooie dingen kan leiden. Ridder zocht in zijn project Trekhaak Gezocht! naar wat hulp vragen eigenlijk betekent. Durf je duidelijk te zeggen: dit is wie ik ben, dit is wat ik kan, dit is mijn bestemming, maar hier heb ik hulp bij nodig? Voor een antwoord hierop liftte hij met zijn teckel Dachs met een caravan van Utrecht naar Istanbul. Mensen die hem een trekhaak aanboden, kregen in ruil een stappenplan naar hún bestemming of doel.
Bekijk hieronder het inspirerende betoog van Ridder (duur: 8:06).
Keten werkt aan duurzaamheid
Geanne van Arkel is met haar bedrijf Interface al vanaf 1994 op reis. Deze tapijttegelfabrikant zoekt continu naar manieren om duurzaam zaken te doen. Werken aan een betere wereld en een toekomstbestendig bedrijf, dat is het doel. Dat begon eigenlijk met klanten die vroegen: wat doen jullie eigenlijk aan duurzaam ondernemen? Niet genoeg, zo bleek. Wat volgde was een zoektocht naar slimme, innovatieve oplossingen en samenwerkingsverbanden voor minder verspilling en minder milieuvervuiling. Inmiddels worden tapijttegels van Interface gemaakt van gerecycled nylon uit afgedankte visnetten. Vissers uit de Filippijnen helpen mee met verzamelen en kunnen daarmee in hun levensonderhoud voorzien.
Bekijk hieronder het verhaal Van Arkel (11:16).
Vertrouwen
Cees Brandsen sloot af: ‘Een positieve buzz, een goede spirit, gretigheid: ik weet niet precies wat het is, maar er is in ieder geval iets moois gaande tussen Rijkswaterstaat en de markt. Dat optimistische gevoel overheerst als ik terugdenk aan de Marktdag 2015. In mijn gesprekken met onze zakelijke partners merkte ik dat iedereen er met elkaar voor wil gaan. Dat stemt hoopvol.
En nu verder. We hebben op hoofdlijnen onze koers richting een gezamenlijke, krachtige toekomst vastgesteld. Het is de komende tijd zaak om hier concreet invulling aan te geven. 2015 moet het jaar worden waarin we onze nieuwe marktvisie samen met de markt gaan uitwerken. Dan kunnen we alle beoogde veranderingen in onze samenwerking ook echt in de praktijk gaan brengen.’
Een nieuwe cultuur in de bouw kunnen we op verschillende manieren bereiken. We moeten beter luisteren naar elkaar, ons openstellen en ons kwetsbaar durven tonen. Elkaar eerder knelpunten in projecten aanreiken. Uitleggen wat we doen en waarom we dat doen. Niet blijven hangen in eigen ideeën, maar kijken hoe we met de hele sector verder kunnen komen.
Mijn vraag aan de markt: blijf Rijkswaterstaat op de hoogte houden van wat er beter kan. We hebben die informatie echt nodig. Neem bijvoorbeeld contact op met de Servicedesk Zakelijk, waar u al uw vragen of opmerkingen kwijt kunt over de werkwijze van Rijkswaterstaat als opdrachtgever voor diensten, projecten en programma’s.
Ook dit jaar is de waardering van opdrachtnemers voor Rijkswaterstaat groot. We scoren een reputatiepercentage van 72%. Dat betekent dat bijna driekwart van de markt vertrouwen in ons heeft. Een mooie score, maar het kan altijd beter. Op de Marktdag 2016 wil ik kunnen zeggen dat we een stijgende lijn te pakken hebben. Ambitieus, maar mogelijk. Samen krachtig de toekomst in!’