
Go-Barry: van pionieren naar praktijk
Innovatie
Wegwerkzaamheden moeten zo veilig mogelijk zijn. Slimme oplossingen dragen hieraan bij. Een mooi voorbeeld is de Go-Barry. Deze mobiele barrier is door markt en Rijkswaterstaat ontworpen, getest in meerdere succesvolle pilots en nu klaar voor verdere opschaling en implementatie. ‘De Go-Barry moet voor elke marktpartij toegankelijk zijn.’
Verkeer rijdt gemiddeld 20 km/h harder langs open afzettingen dan langs een fysieke barrier, blijkt uit metingen. Achter een vaste afzetting ervaren wegwerkers bovendien meer veiligheid. Maar bij kortdurende of flexibele werkzaamheden is het gebruik van zo’n zware afscherming bewerkelijk. De Go-Barry biedt hiervoor een alternatief. Deze verrijdbare barrier kan met gps over de rijbaan worden verplaatst. En draagt hierdoor bij aan rust en veiligheid voor zowel werkenden als het verkeer.

Andreas Heutink, senior adviseur innovatie en markt Rijkswaterstaat
‘Iedereen wil aan het einde van de dag veilig naar huis’
De Go-Barry wordt ontwikkeld door Travinci. Rijkswaterstaat speelde een belangrijke rol in het testen en mogelijk maken van de Go-Barry. Andreas Heutink, senior adviseur innovatie en markt bij Rijkswaterstaat, is betrokken bij het opschalen van innovaties. ‘Als Rijkswaterstaat zijn we geen ontwikkelaar, maar zien we het als onze taak om dit soort initiatieven vanuit de sector de ruimte te geven. Samen met Travinci en verschillende marktpartijen hebben we de Go-Barry de afgelopen twee jaar in acht projecten getest.’

Lindi Bos, operationeel teamleider Travinci
Lindi Bos, operationeel teamleider bij Travinci, vertelt dat er bij elk pilotproject nieuwe dingen werden geleerd. ‘Over techniek, over gebruiksgemak en natuurlijk over veiligheid.’ Heutink vult aan: ‘Naast veiligheid, verkeersdoorstroming en productiviteitswinst, keken we ook naar marktaspecten. We willen namelijk niet dat er concurrentie ontstaat op het gebied van veiligheid: de Go-Barry moet voor elke marktpartij toegankelijk zijn, waarbij aanbieders van vergelijkbare oplossingen evenveel kansen krijgen om die op de markt te brengen.’
"Minder interne verkeersbewegingen zorgt voor een rustiger, veiliger en overzichtelijker werkvak"
Go-Barry’s eerste inzet vond plaats in 2023 op de A2 bij Maasbracht. Bos: ‘Daar moesten we de barrier iedere nacht van de vluchtstrook naar de rechterrijstrook verrijden. Dat kan binnen vijf minuten, leerden we. Een andere positieve bevinding was dat automobilisten tijdens de werkzaamheden niets merken van de rustig rijdende barrier. Ze schrikken er dus niet van en veroorzaken daardoor geen onveilige situaties.’
Een ander groot voordeel: je kunt de Go-Barry op een veilige plek opbouwen, bijvoorbeeld op een parkeerterrein of afrit. Daarna wordt de barrier rustig naar het werkvak gereden. ‘Doordat de Go-Barry gps-gestuurd is, neemt het aantal logistieke bewegingen sterk af’, vertelt Bos. ‘Minder interne verkeersbewegingen zorgen voor een rustiger, veiliger en overzichtelijker werkvak.’ Ook voor het passerende verkeer ontstaat volgens Bos een stabieler verkeersbeeld dan bij een kegel- of bakenafzetting. ‘Automobilisten rijden merkbaar langzamer langs het werk, wat direct bijdraagt aan de veiligheid voor iedereen op en langs de weg.’

Edwin Boekel, verkeersmanager Holland Scherm
‘Je hoort ze zeggen: eindelijk werk ik weer ontspannen’
Verkeersmanager Edwin Boekel van aannemer Holland Scherm werkte met de Go-Barry bij een project op de A10. ‘We moesten daar ’s nachts aan de weg werken. Dat betekende een rijstrookafzetting opbouwen en afbreken, telkens weer. De geijkte manier is om dat met verkeerskegels te doen. Een statische barrier plaatsen en verplaatsen zou zoveel tijd kosten dat er nauwelijks werktijd over zou blijven. We zijn toen in gesprek gegaan met Travinci en Rijkswaterstaat. Uiteindelijk hebben we de Go-Barry ingezet.’
"Je merkt dat mensen minder gespannen zijn, minder op hun hoede. Dat maakt echt verschil"
Boekel vertelt dat de opbouw soepel verliep. ‘Net als het meebewegen van de Go-Barry met onze werkzaamheden – echt een wereld van verschil. Maar wat vooral opviel: de rust. De meeste mensen hebben geen idee hoe stressvol het eigenlijk is om te werken terwijl het verkeer vlak langs je rijdt. Je bent continu over je schouder aan het kijken.’ Achter een fysieke barrier werk je dus niet alleen veiliger, maar ook rustiger. Om die rust compleet te maken, voegde de aannemer ook een anti-zichtscherm toe. ‘Zo zagen onze mensen het verkeer nauwelijks nog’, vertelt Boekel. ‘Stress maakte hierdoor plaats voor concentratie. Meer aandacht voor het werk heeft een positief effect op de kwaliteit. Maar boven alles werkt het gewoon prettiger. Je merkt dat mensen minder gespannen zijn, minder op hun hoede. Dat maakt echt verschil.’
‘Veiligheid is de grootste winst’
Naast veiligheidswinst, kan de Go-Barry ook tijdswinst opleveren. Al hangt dit volgens Boekel wel af van het project. ‘Soms bespaar je er een hele nacht werk mee, dat kan flink oplopen. In andere gevallen is het voordeel vooral dat je veiliger werkt. Maar hoe het precies uitpakt, is telkens anders.’ Volgens hem is de veiligheid sowieso de grootste winst. ‘Je kunt niet uitrekenen welk leed je met de Go-Barry voorkomt, maar het verschil is er wel degelijk. Dat telt voor mij het zwaarst.’
Ook Heutink ziet die maatschappelijke meerwaarde. ‘Denk aan minder files’, zegt hij. ‘Dat levert aanzienlijke economische winst op. De inzet van de Go-Barry sluit bovendien goed aan op de Arbowet en de arbeidshygiënische strategie, die ons verplichten om veilige werkplekken te creëren en erop aansturen dat we risico’s bij de bron aanpakken.’
De komende jaren wil Rijkswaterstaat de inzet van de Go-Barry verder uitbreiden. ‘Er komt uiteindelijk 1.600 meter aan nieuwe Go-Barry beschikbaar’, vertelt Heutink. ‘Aannemers die interesse hebben om de Go-Barry in te zetten, kunnen zich aanmelden via hun projectteam bij Rijkswaterstaat. We hebben een team klaarstaan dat beoordeelt waar de inzet het meeste effect heeft – en dat helpt met alle praktische stappen.’
"Er komt 1.600 meter Go-Barry beschikbaar. Projecten met interesse kunnen zich nu al aanmelden"
‘Samen hebben we enorm veel geprobeerd en geleerd’
Wat het traject ook bijzonder maakt, is de samenwerking tussen verschillende partijen. Bos: ‘We hebben als ontwikkelaar veel gehad aan Rijkswaterstaat, die vanaf het begin meedacht en meekeek. En aan de mensen voor wie werken langs de weg dagelijkse en nachtelijke kost is. Samen hebben we enorm veel geprobeerd en geleerd. Al die kennis zit nu in een nieuwe versie van de Go-Barry. Die zijn we nu aan het produceren.’
Ook Heutink benadrukt de kracht van de samenwerking rondom Go-Barry. ‘Iedereen keek mee vanuit zijn eigen rol en expertise. Dat levert waardevolle inzichten op, net als mooie resultaten. Samen ontwikkelen we met de Go-Barry een nieuwe standaard voor werken langs de weg, en – daar doen we het uiteindelijk voor – meer veiligheid voor iedereen.’