Het programma weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere loopt door een druk bevolkt gebied met veel bedrijvigheid. Grote aantallen mensen komen en gaan bij de verschillende bedrijven en evenementen. Om dit allemaal in goede banen te leiden, zorgen wij voor afstemming met verschillende partijen over werkzaamheden aan de snelweg en geplande evenementen. Zo kan het verkeer blijven doorstromen.

Op de IKEA, de Woonboulevard en het AMC maar ook op grote evenementen in de ArenA, Ziggodome en AFASlive, komen tienduizenden bezoekers af. Bij een wedstrijd van Ajax moeten 50.000 bezoekers binnen 1,5 uur het gebied uit kunnen. Doordat vooral bij organisatoren van evenementen commerciële belangen spelen, komt het voor dat zij eerder gemaakte afspraken op het laatste moment willen wijzigen. Als er tijdens een evenement dan werkzaamheden aan de weg plaatsvinden, zorgt dat bij ons voor negatieve reacties. Daarom komt tijdens grote evenementen het Operationeel Mobiliteitscentrum bijeen om het verkeer in goede banen te leiden. Daar zijn ook verkeersmanagers van Rijkswaterstaat bij aanwezig.

Operationeel Mobiliteitscentrum
Een kijkje in de keuken bij het Operationeel Mobiliteitscentrum in de ArenA
Niels van den Brink
Verkeersmanager Niels van den Brink

Van den Brink: "Het is onmogelijk voor ieder project een apart weekend te reserveren, we kijken welke combinaties van werkzaamheden mogelijk zijn."

Ajax tijdens weekendwerkzaamheden

Tijdens geplande weekendwerkzaamheden van de A9 Gaasperdammerweg, speelde Ajax een inhaalwedstrijd in de ArenA. Dat zou voor grote problemen zorgen voor de uitstroom van supporters. Een van de uitstroomrichtingen van de Johan Cruyff ArenA is naar de A9 (richting de Ikea). Omdat de A9 in een richting was afgesloten tussen Holendrecht en Diemen moest al het verkeer richting de A2. Al het verkeer richting Almere/Amersfoort moest hierdoor via de A2/A10-Oost en A1 rijden. Door de uitstroom van de ArenA en de afgesloten A9 zou er extra verkeer op die wegen komen en dat zorgde voor extra druk op de bereikbaarheid.

Openzetten rijstrook

Met alle partijen is bekeken hoe we dit knelpunt op konden lossen. Vooral ook omdat supporters de weg goed kennen en zich moeilijk laten omleiden. We zijn toen met de aannemer om de tafel gegaan wat we konden doen om de grote hoeveelheid supporters op een veilige en snelle manier uit het gebied te krijgen. Dat was niet makkelijk omdat de weekendwerkzaamheden strak gepland zijn en afgestemd met nood- en hulpdiensten.

Door het vertrouwen wat we de afgelopen jaren met alle partijen hebben opgebouwd, zijn we tot een oplossing gekomen die eerder nooit bespreekbaar was, namelijk het speciaal openzetten van één rijstrook op de A9 richting Diemen, zodat de uitstroom van supporters verspreid kon worden. Dit leverde weliswaar wat extra werk op voor de aannemer, maar hierdoor kon hij zich aan zijn planning houden en de werkzaamheden in dat weekend uitvoeren. Zo was dit uiteindelijk voor alle betrokkenen een goede oplossing. 

Operationeel Mobiliteitscentrum ArenA
Het Operationeel Mobiliteitscentrum in de ArenA