Hoofdwegennet

Dit artikel hoort bij: Rijkswaterstaat Jaarbericht 2020

5 wegenprojecten in beeld


Zorgen dat weggebruikers hun bestemming vlot en veilig bereiken. Een greep uit de afgeronde klussen van dit jaar.
 

Gaasperdammertunnel geopend

Met de opening van de Gaasperdammertunnel (A9) is het grootste wegenbouwproject van de afgelopen 10 jaar afgerond. De tunnel maakt deel uit van de snelweg A9 Gaasperdammerweg, die tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen is verbreed naar 5 rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. Dit zorgt voor extra capaciteit op de weg in een van de drukste regio’s van ons land. 

De 3 km lange tunnel bestaat uit 5 tunnelbuizen met in totaal 11 rijstroken. In de tunnel ligt lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de ledverlichting, waardoor deze minder fel hoeft te branden. Op het dak van de tunnel wordt een park aangelegd dat de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar verbindt. Voor het ontwerp voor de inrichting daarvan heeft de gemeente Amsterdam nauw samengewerkt met betrokken bewoners. Daarnaast ligt op het dak een zonnepark met ruim 5.000 zonnepanelen dat onder meer stroom levert voor woningen in Amsterdam-Zuidoost. Hiermee draagt Rijkswaterstaat bij aan de energietransitie doelstellingen.

 

Megaklus snelheidsverlaging 100 km/u

Om de stikstofuitstoot in het wegverkeer terug te dringen heeft Rijkswaterstaat, in opdracht van kabinet-Rutte III, de maximumsnelheid op de snelwegen overdag teruggebracht. Sinds 16 maart 2020 geldt in heel Nederland overdag een maximumsnelheid van 100 km/u. In de avond en nacht blijft de maximumsnelheid gelijk aan de snelheid zoals die was. Om de snelheidsverlaging in goede banen te leiden, waren honderden mensen in touw. We hebben 4.000 borden aangepast of bijgeplaatst, 5.500 hectometerbordjes afgeplakt en de nodige ICT-aanpassingen doorgevoerd. Na de avondspits van donderdag 12 maart begonnen we met het zichtbaar maken van de nieuwe maximumsnelheid. Door een goede voorbereiding in de weken ervoor, is de grote klus helemaal volgens planning verlopen. Omdat tijdens de werkzaamheden in veel gevallen een deel van de weg afgezet moest worden, is zoveel mogelijk in de avond en nacht gewerkt. Zo bleef de hinder voor weggebruikers tot een minimum beperkt.
 

Wantijbrug kan weer jaren mee 

Na een renovatie van iets meer dan 11 maanden is de Wantijbrug in de N3 bij Dordrecht klaar voor de toekomst. Rijkswaterstaat heeft de beweegbare brugdekken vervangen door zwaardere dekken met een geluiddempende onderkant. Ook is het beton gerepareerd. Daarnaast hebben we de brug voorzien van een zogenoemd 3B-bouwblok: een gestandaardiseerd stukje informatietechnologie dat het technische hart van de brug betrouwbaar, onderhoudsvriendelijk én hackerproof maakt. Met dit soort gestandaardiseerde ICT-systemen willen we het bedienen, bewaken en aansturen van bruggen, sluizen en tunnels uniformer, makkelijker en voordeliger maken.

Om veilig te kunnen werken was de Wantijbrug begin 2020 ruim 10 weken afgesloten voor auto- en vrachtverkeer. Sinds 3 april 2020 kan het wegverkeer weer over de brug rijden. Rijkswaterstaat moet de komende jaren veel verouderde bruggen, tunnels, viaducten en sluizen renoveren of vervangen. De Wantijbrug was als eerste brug in Zuid-Holland aan de beurt.

 

Karakter Waalbrug behouden

De monumentale Waalbrug bij Nijmegen is een belangrijke schakel voor het lokale verkeer in Nijmegen en het regionale verkeer tussen Nijmegen en Arnhem. De ruim 80 jaar oude brug was toe aan renovatie. Hij heeft een nieuw betondek gekregen, zodat weggebruikers de komende jaren weer veilig over de brug kunnen rijden. Daarnaast hebben we fietsers en voetgangers meer ruimte gegeven door een busbaan te laten vervallen. De busbaan hebben we omgebouwd tot een fietspad in 2 richtingen en het voormalige gecombineerde fiets- en voetpad is een voetpad geworden. De oorspronkelijke vormgeving van de monumentale brug komt waar mogelijk terug. Zoals in de nieuwe leuningen, die sterk lijken op de hekwerken uit 1936, en in de 4 balkons die de brug aan elke zijde krijgt. Sinds december 2020 zijn alle 4 rijstroken van de brug, na ruim 1,5 jaar van werkzaamheden, weer beschikbaar voor verkeer. 

 

Ecoduct Koekendaal verbindt

Goed nieuws voor de dassen, reeën, vleermuizen, boomkikkers en andere diersoorten in natuurgebied de Wrange. Tot voor kort scheidde de A18 dit gebied, maar het ecoduct Koekendaal brengt daar verandering in. Ter hoogte van landgoed De Koekendaal hebben we een 20 m brede natuurbrug aangelegd. Dieren kunnen de drukke snelweg nu ongestoord oversteken. Goed voor hun veiligheid én die van de weggebruikers. Op 15 januari 2020 hebben we de passage officieel afgesloten voor de mens en teruggegeven aan de natuur. Deze natuurbrug is een van de laatste ecoducten in het meerjarenprogramma ontsnippering (MJPO) van Rijkswaterstaat. In dat programma verbinden we natuurgebieden over en onder onze infrastructuur.