Rijkswaterstaat blijft verduurzamen
Nieuws
Rijkswaterstaat zet verdere stappen in verduurzaming. Dat blijkt uit het Duurzaamheidsverslag 2025 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
Een aansprekend voorbeeld is de Rottemerentunnel bij Rotterdam. Deze tunnel, onderdeel van de A16, is ontworpen om volledig energieneutraal te zijn. Dat gebeurt onder meer met energiezuinige verlichting en het gebruik van gelijkstroom in plaats van wisselstroom. Ook zijn batterijen en zonnepanelen geplaatst. Die zijn op afstand aan te sturen en zorgen voor flexibel energieverbruik en -opwekking.
Uitvoering van projecten
We werken al sinds 2019 aan de reductie van de CO2-uitstoot van onze projecten, in nauwe samenwerking met de grond-, weg- en waterbouwsector (GWW). De afgelopen jaren bouwden we binnen deze sector partnerschappen op met marktpartijen, waterschappen en provincies. Dit heeft geleid tot innovatieve, duurzamere werkwijzen. Denk aan verduurzaming van de asfaltproductie en hergebruik van betonnen liggers. Ook zijn in 2025 twee emissieloze schepen in gebruik genomen voor werkzaamheden, zoals vaargeulonderhoud. Dankzij deze maatregelen is de CO2-footprint de afgelopen jaren gestaag afgenomen.
Tegelijkertijd zijn we er nog niet. Circulaire en klimaatneutrale oplossingen concurreren vaak nog onvoldoende met reguliere oplossingen. Daarom is het belangrijk dat we samen met marktpartijen blijven investeren in kennis, nieuwe oplossingen en materialen. Dat vraagt om een stabiel overheidsbeleid gericht op de lange termijn, zoals uitgewerkt in de strategie Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuurprojecten (KCI). Zo kunnen marktpartijen met meer zekerheid investeren in verduurzaming en deze investeringen beter plannen. We willen dit perspectief bieden, bijvoorbeeld door het uitvragen van voldoende koploperprojecten als onderdeel van onze strategie en aanpak. Op die manier werken we stapsgewijs toe naar verdere verduurzaming.
Bedrijfsvoering
In 2025 is de CO2-uitstoot van de bedrijfsvoering IenW teruggebracht naar 62 kiloton. Dat is 65 procent minder dan in 2009. Verdere reductie wordt steeds lastiger, omdat de meest voor de hand liggende maatregelen al zijn uitgevoerd.
Daarom hebben we in 2025 het transitiedenken geïntroduceerd als werkwijze binnen de strategie Klimaatneutrale en Circulaire Organisatie (KCO). Hierbij zetten we de opgave voorop en kijken we breder dan bestaande middelen en werkwijzen. Dit betekent dat we bewuste keuzes maken om bestaande systemen niet alleen te optimaliseren, maar waar passend anders in te richten. Een voorbeeld is de nautische dienstverlening, waarbij inspectietaken in toenemende mate met drones of sensoren kunnen worden uitgevoerd in plaats van met schepen.
Er blijven echter praktische beperkingen. Zo kan de Rijksrederij bijvoorbeeld nog niet zonder fossiele brandstoffen werken. We blijven ons inzetten om de CO2-uitstoot verder te verminderen, stap voor stap.