HOOFDWEGENNET

Dit artikel hoort bij: Rijkswaterstaat Jaarbericht 2021

Van onbegrip tot waardering

Een deel van de snelweg afsluiten voor groot onderhoud? Dat doen we in Nederland vooral in de zomer, ’s nachts of in het weekend, als er weinig verkeer is. Toch ging in de herfst van 2021 de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en Nieuwerbrug 9 dagen volledig op slot. Waarom deden we dat? En wat heeft het opgeleverd? 

Portretfoto Teun Schutte
Teun Schutte, projectmanager Heijmans

‘Zonder langsrazend verkeer kunnen onze vakmensen veilig, prettig en efficiënt doorwerken’

Reuring

Het bericht van Rijkswaterstaat dat de A12 bij Utrecht anderhalve week lang zou worden afgesloten, zorgde voor flink wat reuring in kranten, op social media en waarschijnlijk ook aan allerlei keuken- en vergadertafels. Half Nederland leek zich af te vragen waar Rijkswaterstaat mee bezig was. De A12 is een belangrijke verkeersader; kan die zomaar 9 dagen dicht? Van ‘zomaar’ was geen sprake: het was een weloverwogen besluit om het deel tussen Oudenrijn en Nieuwerbrug voor een langere periode volledig af te sluiten. In nauw overleg met provincies, gemeenten, veiligheidsregio en transporteurs kozen we voor een volledige afsluiting. En dus niet voor een gedeeltelijke afsluiting waarbij het verkeer wekenlang langs de werkzaamheden rijdt. 

Langsrazend verkeer

Volgens Teun Schutte, projectmanager bij aannemer Heijmans, weten zijn collega’s maar al te goed hoe dat voelt: werken aan de snelweg terwijl het verkeer langs je heen raast. ‘Je bent je er steeds van bewust hoe kwetsbaar je bent. Natuurlijk: er geldt een snelheidsverlaging en je kunt werken met barriers. Maar helemaal veilig wordt het nooit, tenzij je de weg volledig afsluit. Zonder langsrazend verkeer kunnen onze mensen veilig en prettig doorwerken en uiteindelijk veel méér doen in korte tijd. Voor ons als aannemer staat de veiligheid van medewerkers voorop. Maar een volledige afsluiting draagt ook bij aan de kwaliteit van het werk, juist omdat mensen zich dan helemaal kunnen richten op datgene waar ze goed in zijn. En een volledige afsluiting heeft ook financiële voordelen. Zo hoef je niet allerlei dure tijdelijke verkeersmaatregelen zoals barriers te treffen en je hoeft ook niet het werk in fases uit te voeren.’

Portretfoto Hans Kippersluijs
Hans Kippersluijs, projectmanager Rijkswaterstaat

‘We beseften heel goed wat we van weggebruikers vroegen. Gelukkig heeft de pandemie mensen creatiever gemaakt’

Oog voor weggebruikers

Veiliger, efficiënter en goedkoper, dat waren de achterliggende redenen. Maar de weggebruiker werd 9 dagen lang geconfronteerd met forse omleidingsroutes en extra drukte op de weg. Geen wonder dat uit die hoek veel weerstand kwam. ‘Uiteraard hadden we volop oog voor weggebruikers’, vertelt Hans Kippersluijs van Rijkswaterstaat. ‘We beseften heel goed wat we van hen vroegen. Door goede informatie vooraf en tijdens de werkzaamheden, logische omleidingsroutes en de inzet van ruim 60 verkeersregelaars hebben we de hinder voor automobilisten en beroepschauffeurs zoveel mogelijk beperkt. Daarnaast hebben veel weggebruikers ervoor gekozen om gedurende de afsluiting de spits zoveel mogelijk te mijden. Door eerst een paar uurtjes thuis te werken, bijvoorbeeld. Thuiswerken is sinds de coronapandemie voor veel Nederlanders makkelijker geworden. Het heeft mensen ook creatiever gemaakt.’ Teun vult aan: ‘Je hoéft vaak niet in de file te gaan staan. Corona heeft laten zien dat er allerlei alternatieven mogelijk zijn.’ 

Knap staaltje werk

Zoals gezegd: de weerstand in aanloop naar de onderhoudswerkzaamheden was niet gering. Het gezamenlijke projectteam Rijkswaterstaat-Heijmans moest met stevige argumenten komen om betrokkenen ervan te overtuigen dat een volledige afsluiting in het geval van de A12 écht de beste aanpak was. Hoe fijn is het dan als je achteraf vooral complimenten krijgt? ‘Het is super verlopen’, vertelt Teun. ‘Zo’n 150 vakmensen hebben een knap staaltje werk opgeleverd. En niemand heeft zich ook maar één moment onveilig gevoeld.’ Hans: ‘Het scheelt enorm dat we er als 1 team vanaf het begin vertrouwen in hadden: dit gaat lukken, linksom of rechtsom. We hebben tijdens de werkzaamheden zorgvuldig gekeken of het allemaal liep zoals verwacht en of er geen problemen waren. En het ís gelukt! Ik verwacht dat deze aanpak bij meer projecten gaat worden toegepast. Vergeet niet: het was op de A12 misschien 9 dagen afzien voor weggebruikers en omgeving. Maar realiseer je ook dat we hier de komende 2.700 dagen niet meer terugkomen.’