Data en Informatievoorziening

Dit artikel hoort bij: Rijkswaterstaat Jaarbericht 2022

De totale tijdswinst is enorm

Drieluik met portret van Gé Verlinden, vooraanzicht snelweg en portret Kevin Prins

Bij het afhandelen van incidenten op snelwegen en provinciale wegen, telt elke seconde. Door een nieuw automatiseringssysteem kunnen weginspecteurs minuten sneller ter plaatse zijn. 2 ervaringsdeskundigen vertellen over de voordelen.

Portet Gé Verlinden.
Gé Verlinden
Portret Kevin Prins.
Kevin Prins

Een ongeluk op de A2 bij Best. Vlak voorbij knooppunt Batadorp zijn meerdere personenauto’s in de ochtendspits op elkaar gebotst. 2 van de 3 rijstroken zijn versperd door gecrashte auto’s. Over de overgebleven rijstrook haasten automobilisten zich, tussen de brokstukken door, naar hun bestemming.

‘Ons werk blijft mensenwerk’

Veiligheid in het geding

Voor wegverkeersleider Gé Verlinden is nu geen tijd te verliezen. Vanuit de verkeerscentrale gaat hij aan de slag met de problemen die zich op snelwegen en onze provinciale wegen voordoen. Van gaten in de weg tot spookrijders. En van voorwerpen op een rijbaan tot heftige kettingbotsingen als deze. Zeker wanneer de veiligheid van weggebruikers in het geding is, zoals nu, is het zaak om snel op te treden. En dus plaatst Gé direct de rode kruisen op de wegportalen boven de versperde rijsroken. En flitst door zijn toedoen de snelheidsbeperking aan in de filezone.

Maar daarmee is de situatie nog allerminst onder controle. Om zo snel mogelijk de veiligheid te kunnen waarborgen, en ook de vertraging te kunnen terugdringen, roept Gé een weginspecteur op. De weginspecteur kan de situatie ter plekke beveiligen voor hulpverleners, bergers en natuurlijk de betrokken automobilisten. 

Kleine infographics weginspecteur

Waardevolle minuten verloren

Tot eind 2021 gingen hier vaak waardevolle minuten verloren. Omdat Gé naar een centraal meldpunt moest bellen om een berger in te schakelen. En omdat het vinden van de dichtstbijzijnde beschikbare weginspecteurs soms wat langer duurde. 

Gé: ‘Het begon er al mee dat je in het ene systeem een melding van het incident ontving en in een andere applicatie moest zoeken naar beschikbare weginspecteurs in de buurt van het ongeluk. En zeker vlak na een knooppunt, met al die verbindingsbogen en op- en afritten, was het voor ons behoorlijk ingewikkeld om te ontdekken welke weginspecteur daadwerkelijk als eerste ter plaatse kon zijn. Vervolgens moest je die weginspecteur nog bellen om de locatie door te geven en informatie over het incident door te geven.’

De introductie van IMitCloud scheelt Gé minuten. Dit nieuwe, geautomatiseerde systeem activeert de bergingsopdracht in enkele simpele muisklikken. En het berekent meteen welke beschikbare weginspecteur de kortste aanrijtijd tot het incident heeft. ‘Bellen is in veel gevallen niet meer nodig’, vertelt Gé. ‘Maar we kunnen er altijd nog voor kiezen om de weginspecteur te bellen met aanvullende informatie. Bijvoorbeeld wanneer de prioriteit van een incident zo hoog is dat inspecteurs van ons het signaal krijgen dat ze met zwaailicht en sirene mogen rijden. Ons werk blijft mensenwerk.’

De automatisering in cijfers

Sinds de invoering van Numerico en IMitCloud:

  • zijn weginspecteurs bij een incident gemiddeld 70 seconden eerder ter plaatse (met een grote variatie per incident);
  • is de afhandeltijd van alle incidenten (van de melding tot een vrije weg) over een heel jaar met 8.000 uur verkort;
  • zijn 416.000 van de 900.000 jaarlijkse telefonische contacten geautomatiseerd;
  • verlopen 96.000 van de 105.000 bergingen per jaar geautomatiseerd.

‘Ik kan me nu volledig focussen op het zo snel en veilig mogelijk bij het incident komen’

Pop-up

In de auto van weginspecteur Kevin Prins is dan al een melding binnengekomen op de tablet op zijn dashboard. Ook hij werkt sinds eind 2021 met een nieuw systeem, Numerico, dat communiceert met IMitCloud. Op het moment dat Gé hem, op advies van Numerico, aan het incident heeft gekoppeld, krijgt Kevin direct een pop-up op zijn scherm. Na het accepteren van het incident, kan hij meteen zien wat er is gebeurd, en waar. De ingebouwde navigatiefunctie van het systeem leidt hem vervolgens naar de gewenste locatie. 

‘Hiervoor werd ik nog gebeld’, vertelt Kevin. ‘De exacte locatie van het incident moest je onthouden, of op een papiertje schrijven. Dan paste je je status op je beeldscherm in de auto aan naar ‘aanrijdend’. En was je tijdens het rijden continu aan het zoeken waar je precies moest zijn. Nu kan ik me volledig focussen op het zo snel en veilig mogelijk bij het incident komen. En hoef ik ook niet meer te bellen om door te geven dat ik er ben. Dat doet Numerico voor mij. Dit zorgt er allemaal voor dat ik me eerder kan richten op mijn taak: het vergroten van de veiligheid en doorstroming ter plekke.’

Weginspecteurauto

Betere verdeling

Dat hij eerder aanwezig is bij het ongeluk, heeft ook nog een andere oorzaak. De weginspecteurs van Rijkswaterstaat kunnen tegenwoordig namelijk beter worden verdeeld over de Nederlandse wegen. Machine learning algoritmes voorspellen de realtime-risicolocaties en rekenen op basis daarvan uit wat de optimale positie van de beschikbare weginspecteurs is. Weginspecteurs kunnen deze positie zien op hun tablet. Nu Kevin is toegewezen aan dit incident op de A2, worden de overige inspecteurs in de regio weer herverdeeld om het gebied zo goed mogelijk af te dekken.

Niet alleen weginspecteurs als Kevin kunnen hun tijd dankzij deze automatiseringen efficiënter besteden. Ook Gé en zijn collega-wegverkeersleiders hebben eerder hun handen vrij voor andere zaken. Voor het uitstippelen van eventuele omleidingsroutes bijvoorbeeld, voor al die auto’s die vaststaan op de A2. Of om aan de slag te gaan met een nieuwe melding die binnenkomt op IMitCloud. ‘Deze automatisering scheelt ons enkele tientallen seconden tot een minuut of 3. Dat klinkt misschien niet als veel. Maar we handelen 230.000 incidenten per jaar af. De totale tijdswinst is enorm.

Informatie over een incident op de weg wordt ook meteen doorgegeven aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer waardoor het in een routenavigatie zoals Flitsmeister terechtkomt of via de ANWB op de radio wordt genoemd. Vooral weggebruikers hebben profijt van deze slimme systemen. Hun reis verloopt hierdoor veiliger en sneller.’

Incidentmanagement bij Rijkswaterstaat

Het Nederlandse hoofdwegennet is met zo’n 3 miljoen weggebruikers per dag het intensiefst gebruikte wegennet ter wereld. Nieuwe, slimme manieren helpen Rijkswaterstaat om het verkeer vlot en veilig in beweging te houden. Zo zorgen we ervoor dat hulpdiensten snel en veilig hun werk kunnen doen en dat voertuigen die betrokken zijn bij een ongeluk snel van de weg worden gehaald. Hierbij werken we intensief samen met de hulpdiensten, bergers, pechhulpverleners, alarmcentrales en andere wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies. Samen met deze partijen zorgen we er dagelijks voor dat Nederland bereikbaar blijft, ook bij pech en ongevallen. Meer informatie over incidentmanagement vind je hier.

Weginspecteur, gestrande auto en bergingswagen