Michelle Blaak pendelt 3 keer per week over de A12 tussen Utrecht en haar werk in Den Haag. Onderweg naar huis passeert ze de Galecopperbrug, waarachter zichtschermen wegwerkers in oranje overalls druk bezig zijn. Maar wat doen ze precies? En hoe zit het met de totale vervanging- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat? Tijd dat Michelle omgevingsmanager Rudy Klunder het hemd van het lijf vraagt.

Portret Michelle Blaak.
Michelle Blaak
Portret Rudy Klunder
Rudy Klunder


Het is tijdens de avondspits niet alleen druk óp de A12, maar ook ernaast. Waarom zijn jullie hier aan het werk? 
‘De Galecopperbrug is de op een na drukste verkeersbrug van Nederland. Elke dag rijden er zo’n 220.000 voertuigen overheen. In de jaren na de aanleg van de brug, in 1971, waren dat er aanzienlijk minder. Niet alleen door de groei van het vracht- en autoverkeer, maar ook door een toename in het gewicht van die voertuigen, krijgt de brug het steeds zwaarder te verduren. Daarom voeren we onderhoudswerkzaamheden uit aan de hoge torens en de staalkabels waaraan de zuidelijke brug hangt. De kabels van de zuidbrug, richting Arnhem, moeten we zelfs allemaal vervangen. Tijdens onze reguliere controles zagen we roestvorming, wat betekent dat ze aan het einde van hun levensduur zijn.’

Aha, behoorlijk belangrijk werk dus. Is de brug nu dan wel helemaal veilig?
‘Geen zorgen, je kunt met een gerust hart over de brug rijden. We vervangen de stalen kabels 1 voor 1. Pas als de nieuwe kabels zijn strakgetrokken, verwijderen we de oude. En ook al is bereikbaarheid 1 van onze 3 hoofddoelen, veiligheid gaat áltijd voor.’
 

Bovenaanzicht van werkzaamheden aan de Galecopperbrug.

Het werk duurt 1,5 jaar, hoorde ik. Is zo lang echt nodig? Zou het niet sneller gaan als jullie de hele brug tijdelijk zouden afsluiten?
‘1,5 jaar klinkt misschien lang, maar bij werken op een druk verkeerspunt komt nou eenmaal heel veel kijken. De brug helemaal afsluiten zou inderdaad sneller zijn geweest - al duurt het werk dan alsnog minimaal een half jaar - maar het probleem is dat hier goede omleidingsalternatieven ontbreken. Zo’n grote verkeersstroom kun je niet zomaar verplaatsen naar ergens anders in de regio. Het openhouden van de brug met versmalde, maar hétzelfde aantal rijstroken, is daarom beter. Mensen hoeven dan ook niet om te rijden en het zorgt voor een rustig verkeersbeeld.’

Ik vind de smalle rijstroken soms best eng. Zorgen die niet voor problemen?
‘Het is bij werkzaamheden soms nodig om ruimte te maken voor materieel en mensen die aan het werk zijn. We volgen de landelijke richtlijnen als het gaat om smallere rijstroken bij wegwerkzaamheden. De snelheid passen we hierop aan. Dit zorgt voor een veilige weginrichting voor de weggebruikers. De huidige verkeerssituatie functioneert goed. Maar het blijft opletten.’

‘We doen er alles aan om hinder te voorkomen en het verkeer vlot en veilig in beweging te houden’

Ik hoor via diverse kanalen over het werk aan de Galecopperbrug. Communiceren jullie altijd zo uitgebreid?
‘Als we bezig zijn met vervanging- en renovatiewerkzaamheden, informeren we weggebruikers altijd goed over het werk en eventuele afsluitingen. Zo komen ze niet onverwacht in files terecht en kunnen ze hun afspraak of reis tijdig anders plannen.

De standaard hindercommunicatie bestaat onder meer uit het versturen van persberichten en het plaatsen van advertenties. Maar voor de Galecopperbrug maken we ook animaties en filmpjes voor onze socials, werken we samen met Waze en Flitsmeister en informeren we automobilisten via radiospotjes van VanAnaarBeter. En misschien heb je weleens gehoord van de websites Galecopperbrug.nl of Verkeersverwachtingen.nl. Hier vind je bijvoorbeeld informatie over slim reizen tijdens werkzaamheden. We doen er alles aan om hinder te voorkomen en het verkeer vlot en veilig in beweging te houden.’ 

Zijaanzicht van Galecopperbrug.

Zo, jij hebt een drukke baan. Wat staat ons nog meer te wachten?
‘De komende decennia werken we aan de grootste vervanging- en renovatieopgave van onze infrastructuur ooit. We werken aan de weg en voeren onderhoud uit aan bruggen, tunnels, viaducten en sluizen. Dat gaat, net als bij de Galecopperbrug, ongetwijfeld zorgen voor hinder. We doen er tijdens de werkzaamheden alles aan om Nederland op een veilige manier bereikbaar te houden. Maar dat is wel een flinke logistieke operatie.

Hinder beperken we zelf zo veel mogelijk door werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Maar we zullen weggebruikers de komende jaren ook vaker vragen hun reistijden te spreiden, de spits te mijden en thuis te werken als dat kan. Zo kunnen we de drukte op de weg beter in de hand houden. We blijven daarnaast inzetten op goede en intensieve communicatie om burgers goed te informeren, voorafgaand aan en tijdens het werk. En we betrekken andere partijen in de regio bij de voorbereidingen. We staan er gelukkig niet alleen voor.’

Galecopperbrug

De Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht is na de Van Brienenoordbrug in Rotterdam de drukste verkeersbrug van Nederland. Om de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal ook in de toekomst veilig te houden, is Rijkswaterstaat in juni 2022 gestart met onderhoud- en vervangingswerkzaamheden aan het gedeelte van de brug richting Arnhem. Deze duren tot begin 2024. 1,5 jaar lang zijn de rijstroken versmald, is de snelheid teruggebracht naar 70 km/h en is de oprit vanuit Nieuwegein richting Arnhem afgesloten. Ook vinden regelmatig nacht- en weekendafsluitingen plaats.