Zeesluis IJmuiden maakt het Noordzeekanaal klaar voor de scheepvaart van de toekomst. Maar ook in de grootste zeesluis ter wereld is een veilige doortocht nog een hele operatie.

Om kapiteins en hun schepen vlot en veilig door de sluis te loodsen, is veel afstemming, ervaring en kennis vereist. Registerloods Hubert ’t Hart en sluiswachter Hugo Jut zijn twee van de doorgewinterde professionals die grote (vracht)schepen door hindernissen begeleiden met veel kunde en kennis over de lokale situatie. Ben je benieuwd hoe ze dit doen? In de onderstaande video nemen ze ons mee op reis door Zeesluis IJmuiden.

(Registerloods Hubert 't Hart loopt een loopplank af.)

HUBERT: Vandaag ga ik aan boord van de tanker Mona.
Dat is een Arabisch schip.
En ik ga haar helpen door de sluis naar binnen te varen.

(Sluiswachter Hugo Jut.)

HUGO: De Mona krijgen we straks hier.
Die heeft zich buiten al aangemeld bij de verkeersleiding.
Dan wordt ie ingedeeld voor de sluis.
Dan kan ik zien hoe laat ie er is en waar hij komt te liggen.
VOICE-OVER: De Mona vaart vandaag door Zeesluis IJmuiden
die een verbinding vormt tussen de Noordzee en het Noordzeekanaal.
Het complex bestaat uit verschillende sluizen
waarvan Zeesluis IJmuiden de grootste is.
In januari 2022 is deze sluis door de koning geopend.
HUBERT: We gaan straks eerst met de tender naar buiten
met de loodsboot die hier ook achter me ligt.
Dan gaan we langszij het schip, klim ik met een touwladder aan boord.
Nou mannen, bedankt. Tot kijk.

(Hubert klimt de touwladder op.)

Dan ga ik naar de brug en neem ik eigenlijk het schip over
en doe ik samen met de kapitein het hele proces.

(Hij loopt via een loopplank het dek op.)

Good afternoon.
Zeesluis IJmuiden, de Mona, goedemiddag.
Mona, ja, ik heb u op het scherm staan.
De sluis staat er klaar voor, stuurboordzijde, en dan...
Mijn werk als sluiswachter houdt in het schutten van schepen
communicatie tussen de schepen voordat ze de sluis in varen.
Vertellen of de sluis klaarstaat, de plek waar ze moeten afmeren, geef ik door.
VOICE-OVER: Deze nieuwe zeesluis is zo groot
dat nu ook grotere schepen de haven van Amsterdam kunnen bereiken.
Door de sluis kunnen ze het hoogteverschil tussen het Noordzeewater
en het Noordzeekanaal overbruggen.
En dankzij de sluisdiepte van 18 meter vormt laagwater ook geen belemmering meer.
Schepen kunnen de sluis nu 24 uur per dag passeren.
MAN: De achterboot heeft aangegeven graag aan de buitenkant te blijven.
Ja, geen probleem. Bedankt voor de melding.
VOICE-OVER: Naast de sluiswachter werkt de registerloods ook nauw samen
met de sleepboten en de vletterlieden die de schepen in de sluis vastleggen
en weer losmaken.
En die noodzakelijke afstemming is niet de enige factor
waar loodsen rekening mee moeten houden.
HUBERT: Als loods heb je meerdere uitdagingen.
Ten eerste is er altijd de bemanning zelf. Daarnaast heb je weersomstandigheden.
Ook de Zeesluis IJmuiden brengt allerlei uitdagingen met zich mee.
Omdat ze groter is, staat er veel meer stroming.
Er is veel meer ruimte om weg te drijven, dus voor de kant komen is niet makkelijk.
HUGO: Het werk wat deze sluis bijzonder maakt, voor mij tenminste
dat zijn de allernieuwste camerabeelden, schitterend uitzicht ook.
De bediening is helemaal nieuw.
Ja, het is natuurlijk de grootste sluis.
Dat vind ik wel een kick eigenlijk, stiekem.
Ik ga elke dag met een grijns op m'n gezicht naar m'n werk.

(De Mona vaart Sluis IJmuiden uit.)

(Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op rijkswaterstaat.nl/zeesluisijmuiden. Een productie van Rijkswaterstaat in samenwerking met Port of Amsterdam en Loodswezen. Copyright 2023.)

Wil je meer weten over de bijzondere kenmerken van Zeesluis IJmuiden? Lees dan het artikel ‘Alsof je opnieuw moet leren lopen’.